Inspiratie opdoen – Waar haal ik mijn inspiratie vandaan?
In deze 3-delige blog geef ik prijs waar ik mijn inspiratie voor de foto’s die ik maak vandaan haal. In het eerste deel zal ik vertellen over hoe ik inspiratie ophaal door verschillende foto’s te bekijken. Het tweede deel zal gaan over hoe ik aan de onderwerpen van de foto’s kom. In het derde deel zal ik uitleggen hoe ik op de locatie zelf bepaal welke foto ik moet maken.
Door de jaren heen heb ik al veel foto’s voorbij zien komen, niet alleen mijn eigen foto’s, maar ook foto’s uit fotoboeken, op Facebook, via Fotoclub.nl, etc. Iedere foto die ik bekijk ga ik bekijk hoe deze is gemaakt, wat voor idee zit erachter? Vind ik de foto mooi, en waarom wel of niet? Maar ook kijk ik door hele series, wat maakt de serie nou zo interessant? Hieronder zal ik uitleg geven over verschillende foto’s en fotoboeken die ik heb bekeken.
Fotoboeken
Ik heb ondertussen al vele fotoboeken in de kast staan, en er blijven er steeds meer bijkomen. Het zijn allemaal verschillende boeken, maar ze hebben allemaal 1 ding gemeen, er staan prachtige foto’s in. Of het nou om het beroemde boek “The Americans” van Robert Frank gaat, of over het minder bekende “Vlieland, met licht geschreven” van Karel Zijlstra, Hedy van der Wal en Jan Houter, er staan altijd hele mooie foto’s in.
Niet ieder boek is specifiek een fotoboek, maar ook in andere boeken kunnen hele mooie foto’s staan waar je inspiratie uit kunt halen. Zo staan er in het boek “Zestig jaar Welschap in vogelvlucht” van NV Vliegveld Welschap uit 1992 hele mooie foto’s van de geschiedenis van Vliegveld Welschap/Eindhoven Airport, maar het is meer een informatief boek. Ik zal hieronder enkele boeken toelichten, en hoe ik hier inspiratie uit haal.
Dagelijks leven
Het boek “The Americans” van Robert Frank, geeft een mooie weerspiegeling van het dagelijks leven in Amerika weer. Maar ook de boeken “Hit & Run” van Ed van der Elsken en “Een dag in Eindhoven” van Norbert van Onna geven een dagelijks leven weer. Waar Hit en Run over het werk in het Philips NatLab in de jaren tachtig gaat, gaat Een dag in Eindhoven over heel Eindhoven. Alle drie deze boeken hebben mij de inspiratie gegeven om naar het dagelijks leven te kijken, of het nou in werkzaamheden of in het uitgaan ligt, het is de moeite om vast te leggen. Ook de manier hoe dit is vastgelegd in deze boeken, vooral documentair, heeft mij inspiratie gegeven om dit ook te doen. De foto’s hoeven niet altijd perfect te zijn, als ze maar in de serie passen.
Eindhoven
Ik heb veel boeken van Norbert van Onna in huis. Norbert heeft vooral veel architectuurfoto’s gemaakt in Eindhoven, waarbij de architectuur van Philips centraal lijkt te staan. De transformatie van de verschillende Philips gebieden in Eindhoven heeft hij vastgelegd, wat goed in de foto’s terug te zien is. Maar niet alleen Norbert van Onna heeft hier boeken over gemaakt. Als ik de boeken “De kracht van vroeger voor later” van Diederendirrix architecten en “Showing Of(f) Eindhoven” van Eugéne Franken (beide architecten) doorlees, zie ik ook veel over transformatieprojecten in Eindhoven. Al deze boeken gaan vooral over de architectuur in Eindhoven, hierbij miste ik veelal de rest van Eindhoven. Dit inspireerde mij om niet alleen de architectuur, maar ook de rest van de transformatie van Eindhoven vast te leggen.
De wereld
Ik kijk ook graag buiten Eindhoven, hoe worden andere plaatsen vastgelegd? Overal waar ik op vakantie ga, kijk ik even bij lokale boekhandels naar fotoboeken over die plaats, of het gebied. Zo geven de boeken “Texel, door de lens van Ruth de Ruwe & René Pop” en “Vlieland, met licht geschreven” een mooi beeld over de Waddeneilanden, vooral over de natuur. De boeken “Český Krumlov” van Libor Sváček en “Park Wilhelmshöhe Kassel” van Doris Krininger en Michael Wiedemann geven een mooi beeld over de lokaties. Ook geven deze boeken mooi herinneringen aan de vakantie’s.
Ook boeken over plaatsen waar ik zelf nooit ben geweest geven mij inspiratie voor foto’s. Zo laat het boek “Welcom to Iran” van Afshin Bakthiar zien hoe Iran er werkelijk uit ziet, een beeld wat ik nooit eerder had gezien. “From the air, Iceland original” van Emil Pór Sigurđsson laat een beeld van Ijsland vanuit de lucht zien, hoe mooi kunnen luchtfoto’s zijn. De boeken “Magnum Landscape” en National Geographic’s “Simply Beautiful Photographs” laten foto’s uit de hele wereld zien. Als ik al deze fotoboeken door kijk, kijk ik in principe een andere wereld in. Ik zie foto’s van gebieden buiten mijn eigen woonplaats. Ik merk dat ik tegen deze gebieden anders kijk dan naar mijn eigen woonplaats, dit heeft mij geïnspireerd om anders naar Eindhoven (mijn woonplaats) te kijken. Hoe zien toeristen de stad en hoe zien Eindhovenaren hun eigen woonplaats? En wat ziet iedereen niet? Dat wil ik vastleggen.
Geschiedenis
Ik heb diverse geschiedenisboeken, vooral over de 2e wereldoorlog in huis. Als ik deze boeken doorkijk, zie ik een beeld hoe de oorlog uitgevochten werd. Beroemde foto’s van gevechten, platgebombardeerde steden, vliegtuigen die bommen losgooien, feestende mensen na de bevrijding, etc. Maar ook minder bekende foto’s van het onderhouden van het materieel, het bouwen van de schepen, etc. zijn nu belangrijke foto’s in de geschiedenis geworden. Met deze foto’s krijgt de oorlog een beeld, kunnen we het ons wat beter voorstellen hoe het was. Samen met de boeken “The Americans” en “Hit & Run” geven deze boeken de geschiedenis weer. Dit doen de foto’s die wij nu allemaal maken ook, maar dan pas in de toekomst. Dit inspireert mij om vast te leggen wat er nu gebeurt, niet alleen de mooie dingen in het leven, maar alles. Alle foto’s samen schrijven een deel van de geschiedenis.
Losse foto’s
Fotoboeken zijn vaak foto’s in een serie, dit maakt dat alle foto’s tot hun recht komen. Maar wat nou als je een foto los zou bekijken? Dit komt ook vaak voor, foto’s die bij mensen of bedrijven aan de muur hangt, foto’s die je op social media tegenkomt, ook veel foto’s hier op fotoclub.nl worden niet in een serie gepresenteerd. De foto zelf moet dan sterk genoeg zijn. Maar wat maakt een foto nou zo sterk? Of juist niet?
Als een foto mij opvalt, ga ik hem vaak analyseren. Of de foto nou in een serie, of alleen wordt gepresenteerd. Waarom valt deze foto op? Ik stel mijzelf diverse vragen om te kijken hoe ik mijn eigen foto’s kan verbeteren. Onderstaande foto ben ik hier op Fotoclub tegengekomen en ik ben deze gaan analyseren. Hoe, dat leg ik onder de foto uit.
Toen deze foto op mijn beeldscherm voorbijkwam, ben ik de volgende vragen gaat stellen:
- Waarom valt deze foto op?
- Wat doet deze foto met mij?
- Welk gevoel krijg ik bij deze foto?
- Hoe denk ik dat de foto is gemaakt?
Waarom valt deze foto op?
Ik vind dit een heel mooi beeld, waarbij de glazen goed in beeld worden gebracht en de voor- en achtergrond waziger zijn. Het totale beeld geeft goed de sfeer weer die in een café hant wanneer je lekker van een biertje aan het genieten bent.
Wat doet deze foto met mij?
Deze foto geeft mij het gevoel dat ik daar zit te genieten van het speciaal biertje, ik krijg er dorst van.
Welk gevoel krijg ik bij deze foto?
Het totale beeld heeft mij een gevoel van rust, heerlijk genietend van een lekker biertje de wereldproblemen aan het bespreken met een goede kameraad. De hele foto straalt een rustige sfeer uit.
Hoe denk ik dat de foto is gemaakt?
Ik denk dat de foto van een niet al te grote afstand gemaakt is, aangezien de gehele breedte van de bar in beeld is. Een bar is meestal niet zo heel breed, dus er moet met een groothoeklens gewerkt worden om de glazen er toch zo op te krijgen. Ook de scherptediepte laat zien dat dit van een kleine afstand is genomen. Er zal een lens met een klein aantal milimeters zijn gebruikt. Het biertje heeft nog een volle schuimkraag, dat betekent dat de foto snel na het inschenken van het bier is genomen.
Analyse
Nadat ik een foto heb geanalyseerd, vraag ik mij af of ik dit ook kan. Kan ik het gevoel ook in een foto brengen? Hoe moet ik dit dan doen? Kan ik dezelfde techniek toepassen op foto’s? Dit inspireert mij vaak om andere foto’s te maken dan normaal. Probeer eens iets anders. Regelmatig leidt dit tot vele mooiere foto’s en technieken die ik vanaf dat moment vaker ben gaan gebruiken.
Dit heb ik bij deze foto ook gedaan, ik heb een foto gemaakt van een net getapt biertje in de kroeg. Normaal gesproken maak ik foto’s van de transformatie van de stad, nu ben ik buiten mijn comfort zone gegaan en heb eens een foto van iets totaal anders gemaakt. Dit heeft mij geleerd hoe ik dit kan doen, mogelijk kan ik deze techniek vaker toepassen in mijn “normale” fotografie.
Ik heb je nu laten zien waar ik mijn inspiratie vandaan haal, maar ook hoe ik hierdoor beter ben gaan fotograferen. Nu vraag ik mij af waar jij je inspiratie vandaan haalt. Haal je dit ook veelal uit fotoboeken zoals ik? Of haal je dit uit andere bronnen? Kan je ook vertellen welke bronnen of boeken? Misschien zitten hier ook wel interessante bronnen in voor mij. Vertel het in een reactie hieronder.
Ook het 2e deel van de blog is uit, lees hier het volgende deel.
Responses