
Hoe wordt fotografie in online games gebruikt?
Wie wel eens online een spelletje speelt, bijvoorbeeld in een online casino, weet als geen ander hoe realistisch sommige beelden eruit kunnen zien. In sommige gevallen lijkt het net of er gebruikgemaakt wordt van fotografie. Over het algemeen is dit niet het geval, maar zie je een combinatie van grafisch ontwerp, 3D-rendering en digitale illustratie.
Betekent dit dat er helemaal geen fotografie wordt gebruikt bij online games? Zeker niet: er zijn genoeg gevallen waarin dat wel wordt gedaan. In dit artikel vertellen we je graag meer over de methoden die worden gebruikt om beelden weer te geven bij online games waarbij fotografie een belangrijke rol speelt.

In wat voor soort spellen worden foto’s gebruikt?
Hoewel veel beelden in spelletjes digitaal kunnen worden gemaakt, wordt er alsnog gebruikgemaakt van fotografie in deze sector. Kijken we bijvoorbeeld naar online gokkasten, dan zien we dat bij een deel daarvan foto’s zijn gebruikt. Zo zien we bij sommige gokkasten foto’s van bekende steden en plekken, met name bij gokkasten met een reisthema of bij gokkasten met een specifiek Las Vegas-thema. Foto’s kunnen bij dit soort online spellen net wat meer meerwaarde bieden om een spel er zo nog aantrekkelijker uit te laten zien.
Ook bij gokkasten gebaseerd op films, series en beroemdheden zien we dat er echte foto’s worden gebruikt. Kijk maar eens naar de gokkast Bridesmaids waarin je foto’s van de echte personages uit de gelijknamige serie voorbij ziet komen. Bij gokkasten die gebaseerd zijn op Marvel of DC-films zien we dit ook vaak, evenals bij sportgokkasten waarbij echte sporticonen te zien zijn. Naast gokkasten zijn er nog live casino spellen waar fotografie en/of videografie wordt gebruikt om het spel nog aantrekkelijker te maken. Ook zijn er allerlei andere online spellen waarin dit wordt toegepast, zoals Red Dead Redemption en GTA.
Invloed van fotografie op ontwerp van online games: fotografie in gameontwikkeling
Wat hierbij goed is om te weten is dat fotografie ook op een andere manier het ontwerp van online spellen beïnvloedt, ook wanneer er niet zichtbaar gebruik wordt gemaakt van foto’s in een spel.Â
Ontwikkelaars van spellen gebruiken namelijk allerlei technieken uit de fotografie om zo realistische werelden te kunnen creëren in zowel online casino spellen als andere spelletjes, zoals het populaire The Last of Us of Ghost of Tsushima.Â
Met behulp van onder andere compositie en belichting zorgen ze ervoor dat spellen heel echt lijken, waardoor jij als speler een unieke ervaring krijgt die soms niet van echt te onderscheiden is.
Een techniek die hier vaak bij wordt gebruikt, is fotogrammetrie. Bij deze techniek worden echte foto’s omgezet in 3D-omgevingen om op die manier levensechte game-omgevingen te maken. Dit gebeurt vooral bij spannende shooter spellen of bij games waar avontuur centraal staat, maar kan ook zeker worden gebruikt bij de ontwikkeling van online gokkasten en andere spellen in het online casino.Â
Leuk weetje: bij sommige games is het thema fotografie volledig opgenomen in de gameplay. Neem bijvoorbeeld het spel Life is Strange of Beyond: Two Souls, waarin een fotocamera een belangrijke rol speelt in het ontdekken van diverse verborgen details en elementen.Â

Ook referentiefotografie speelt een grote rol voor game-ontwikkelaars
Naast fotogrammetrie is referentiefotografie een belangrijke techniek voor game-ontwikkelaars. Bij referentiefotografie gebruiken ontwikkelaars referentiefoto’s van mensen, objecten of omgevingen om deze zo realistisch en authentiek mogelijk te maken. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt om oude steden na te maken of om personages in een game meer expressies en gezichtsstructuren te geven. En wat dacht je van het fotograferen van stoffen en materialen om zo realistische structuren te krijgen van bepaalde materialen in een game? Zo wordt de ontwerper ook even een fotograaf en kan hij de beelden gebruiken voor de gameontwikkeling.
Referentiefotografie is iets dat met name in grotere games wordt gebruikt om zo’n spel wederom zo realistisch mogelijk over te laten komen. Kijk maar eens naar het spel Assassin’s Creed Unity, waarin de stad Parijs volledig is nagemaakt. Hierbij heeft deze vorm van fotografie een grote rol gespeeld. De hele serie van deze game bestaat uit historische locaties en gebouwen die echt tot in detail mooi zijn nagemaakt. Ook de ontwikkelaar van Red Dead Redemption, met name de tweede versie, heeft referentiefotografie gebruikt om het oude Wilde Westen zo authentiek mogelijk na te kunnen maken. Ontwikkelaars maakten duizenden foto’s van spooksteden en Amerikaanse landschappen om zo tot een heel realistische wereld te komen.
Motion Capture en Face Scanning belangrijk bij maken van game-animaties
Ook zijn methoden zoals Motion Capture en Face Scanning niet meer weg te denken uit de game-ontwikkeling. Deze twee technieken maken gebruik van zowel fotografie als videografie om zo realistische animaties in en voor spellen te maken. Motion Capture is bijvoorbeeld een techniek waarbij de bewegingen van echte acteurs worden vastgelegd om vervolgens te worden omgezet in digitale animaties, bijvoorbeeld voor videogames. Deze techniek wordt ook vaak voor films, series en virtual reality gebruikt. De kans is groot dat je hier weleens iets van gezien hebt: acteurs dragen hierbij namelijk speciale pakken met ingebouwde sensoren of reflecterende markers.
Camera’s registreren alle bewegingen die een acteur maakt, waarna bepaalde software de bewegingen om kan zetten in digitale animaties voor gamepersonages. Professionele animatoren kunnen de bewegingen nog verder verfijnen, zodat ze nog iets soepeler zijn. In Last of Us II droegen acteurs bijvoorbeeld speciale MoCap-pakken om vechtscènes vast te leggen. Bij Face Scanning worden 3D-modellen gemaakt van menselijke gezichten op basis van foto’s en scans. Professionele camera’s maken hierbij honderden foto’s van het gezicht uit diverse hoeken, waarna software de foto’s omzet in een digitaal model. Hiermee worden gezichtsuitdrukkingen in games beter gemaakt, zodat alles nog realistischer lijkt.
Er zijn kort samengevat verschillende technieken in gameontwikkeling te vinden die te maken hebben met fotografie. Het grootste doel hiervan is om online gokkasten of andere games realistischer te maken, zodat het net lijkt alsof je zelf in de desbetreffende wereld bent. Als fotograaf kijk je hierdoor al gauw anders naar online spellen en zal het je verbazen hoe echt sommige games lijken.Â
Reacties