Fotoclub Fotografiecommunity Vragen en Discussies Fotografie Vraagbaak Welke 70-200 mm lens voor Sony A7III?

  • Welke 70-200 mm lens voor Sony A7III?

    Geplaatst door Els van de Looveren op 06/06/2024 om 19:18 uur

    Goedendag, Ik overweeg een Sony 70-200 mm lens aan te schaffen voor mijn Sony A7III camera. Heeft iemand ervaring met deze lens? Is er een groot verschil tussen een F2.8 en een F4 lens? (in prijs n.l. wel een groot verschil) Ik wil hem vooral gaan gebruiken voor portretten en reportagefotografie. Dank alvast. Els vd Looveren

    Els van de Looveren antwoordde 3 maanden geleden 3 Leden · 5 Antwoorden
  • 5 Antwoorden
  • Leo

    Lid
    06/06/2024 om 20:37 uur

    Voor portretten en reportage zou ik niet zo’n lens gebruiken: eerder een 16-85 dus kortere brandpuntsafstand.

    • Jacques Linssen

      Lid
      07/06/2024 om 12:58 uur

      16-85 zijn doorgaans APSC-lenzen. De A7III is 35mm-formaat. Het equivalent is dan eerder een 24-105 of 24-120 oid.

      Een 70-200 is een zeer gangbare lens voor portret-fotografen, event-fotogragen e.d.; is echter ook niet per se mijn favoriet, maar dat is niet waar het hier om gaat 🙂

      • Leo

        Lid
        07/06/2024 om 16:17 uur

        Dank voor je reactie. Heb ik weer wat geleerd .

  • Jacques Linssen

    Lid
    07/06/2024 om 13:01 uur

    Els, hoe heb je bepaald, dat je dit bereik wilt hebben qua brandpuntafstand? Wat voor lenzen heb je nog meer?
    Wat betreft verschil tussen een f/2.8 en f/4-zoom: Uiteraard is er het gewicht en de prijs. Is het grotere diafragma van de 2.8-zoom van belang voor de foto’s die je voor ogen hebt? Bijvoorbeeld voor kleinere scherptediepte, bij weinig licht, of voor actie-foto’s kan dat nuttig zijn, en dan is een 2.8-zoom zeker te overwegen. Hebben deze dingen geen prioriteit voor je, dan is een f/4-zoom doorgaans prima; bespaar je geld en gewicht in de camera-tas.
    Je kan ook eens kijken, of je deze lenzen kunt huren; dan kun je 1 of meer dagen werken met de lens, en bepalen of het iets voor je is. Oa. Kamera Express heeft verhuurservice.

    Zelf heb ik onlangs de Tamron 35-150 f/2.0-2.8 aangeschaft; 1e indrukken zijn zeer goed, en deze is er ook voor Sony. Superhandig als 1-lens-oplossing op evenementen of locaties waar je lastig van lens kunt wisselen. Is wel redelijk prijzig.

    • Els van de Looveren

      Lid
      08/06/2024 om 16:10 uur

      Dank je wel Jaques. Ik zal de huur eens overwegen. Dan kan ik het verschil bekijken.

Log in to reply.