• SX70 HS of P950 of P1000

Geplaatst door Ger Tromp op 09/05/2024 at 15:09

Hallo, hier een van de nieuwste leden met een vraag. Er zitten in het Alkmaarderhout op het moment Lepelaars met kleintjes (zie foto). Nu heb ik op het moment een Canon SX730 HS met 40x optische zoom. Qua fotografie (ben redelijke beginner) is natuurfotografie mijn favoriet, en ik wil dus meer zoom. Nu heb ik als alternatieven gevonden de Canon Powershot SX70 HS (of de voorganger de SX60 HS) met 65x optische zoom, de Nikon Coolpix P950 (of de voorganger de P900) met 83x optische zoom en de Nikon Coolpix P1000 met 125x optische zoom. Wat zou jullie aanbeveling zijn? Het belangrijkste vind ik qua camera de foto’s die je ermee maakt (video’s vind ik al snel goed). Hoe meer x optische zoom hoe zwaarder en hoe duurder (koop het liefst 2e hands maar bv de P1000 is 2e hands bijna niet te vinden). Zijn er nog andere camera’s die interessant zouden kunnen zijn voor mij? Wil gewoon een camera met een lens (dus geen spiegelreflex bijvoorbeeld).

Ger Tromp antwoordde 6 months, 2 weeks ago 3 Leden · 3 Antwoorden
  • 3 Antwoorden
  • Marcel Wiegerinck

Administrator
    09/05/2024 at 15:26

Wat gaaf dat je Lepelaars met kleintjes hebt gespot en wilt vastleggen! De modellen die je hebt genoemd, de Canon Powershot SX70 HS, Nikon Coolpix P950, en Nikon Coolpix P1000, zijn inderdaad bekend vanwege hun zoommogelijkheden.

Als je voornamelijk geïnteresseerd bent in foto’s en niet zozeer in video’s, is het belangrijkste aspect voor jou de kwaliteit van de foto’s die je kunt maken. Alle genoemde modellen bieden een prima beeldkwaliteit voor hun klasse, maar er zijn enkele overwegingen die je kunt maken:

1. Zoombereik: De Nikon Coolpix P1000 heeft het grootste zoombereik van de genoemde modellen, met 125x optische zoom. Dit kan handig zijn voor het vastleggen van onderwerpen die ver weg zijn, maar het kan ook zijn beperkingen hebben, zoals minder scherpe beelden bij maximale zoom en moeilijkere handmatige focus.

2. Gewicht en grootte: Met een groter zoombereik komt vaak een grotere en zwaardere camera. Overweeg of je bereid bent om het extra gewicht te dragen tijdens het fotograferen in de natuur.

3. Stabilisatie: Bij dergelijke grote zoomniveaus is beeldstabilisatie essentieel om scherpe foto’s te krijgen, vooral bij langere brandpuntsafstanden. Zorg ervoor dat de camera die je kiest goede beeldstabilisatie heeft.

4. Andere functies: Bekijk ook andere functies van de camera’s, zoals autofocusprestaties, burst-modus, en mogelijkheden voor handmatige instellingen, die allemaal belangrijk kunnen zijn voor natuurfotografie.

Het is denk ik verstandig om naar een winkel te gaan waar je de camera’s kunt uitproberen en vergelijken, of online reviews te lezen van gebruikers die deze camera’s hebben getest in natuuromgevingen. Succes met je keuze en ik hoop dat je iets met mijn reactie kan.

• Anje Grooten

Member
    09/05/2024 at 19:53

Ik had hetzelfde probleem als jij, indertijd, en heb toen de P900 aangeschaft.

Man wat was ik kontent, hoe goed die het deed, beeldjes van vogeltjes aan de waterkant (reiger) die je amper kon zien op het oog kwamen geweldig goed en “groot” in beeld. Wel, wetende uit ervaring, dat je zulke vergrotingen altijd op statief doet, en dan geen prulletje, een degelijk, stabiel.

En toch, en toch is de p900 weg. Ik kon er “niks mee doen” behalve die zoom fotoos, of huis tuin en keuken fotografie, geweldig, maar ga je de natuur in dan bende in een half uurtje ONTEVREDEN. voor je ingesteld bent is het onderwerp van plaats gegaan, vlug vlug die vis trekken die komt bovenwippen, vergeet het…

Het is een geweldige machine. Maar ik hou het bij mijn 2 canontjes met verwisselbare lenzen als ik de natuur intrek, die kan je in een flits instellen, en meestal met een goed resultaat naar huis gaan.

Natuur fotografie en P900 (of 950 of 1000) gaan voor mij niet samen BEHALVE als je op statief werkt en je tijd kan nemen en je onderwerp geen zenuwachtige mus is (of een ander flitsend beesje)

Ik heb de p900 niet meer, hij voldeed niet, ik heb geen zittend gat en kan geen uren op de loer liggen(zitten, staan …)

Als jij dat wel heb, goede koop

dit is geen anti reklame, noch pro reklame, ik tracht enkel mijn beleving te schetsen ivm de gestelde vraag. En ik ben ook geen ervaren fotografe. Anderen zullen vast en zeker gefundeerde opmerkingen kunnen geven, ik spreek enkel uit mijn ervaring.

toedeloe

• Ger Tromp

Member
    10/05/2024 at 17:09

Marcel en Anje bedankt voor jullie antwoorden. Na veel wikken en wegen en Flickr foto’s bekeken te hebben is de kogel door de kerk, het is de Nikon Coolpix P950 geworden 😃 Het ging uiteindelijk tussen de Kodak Pixpro AZ901 en de P950 (de P1000 is denk ik echt te groot en te zwaar), en het is dus de P950 geworden.

Log in to reply.