• Marcel Wiegerinck

    Opperhoofd
    14/02/2023 om 19:05 uur

    Nu al een leuke discussie. Maar wat mij betreft nooit een logo over een foto. Het lelijk, het bederft de foto en trekt veel te veel aandacht. En die zou bij de foto moeten zitten.

  • Jasper Scheffers

    Lid
    15/02/2023 om 20:05 uur

    Aangezien ik regelmatig heb gemerkt dat mijn foto’s werden gejat, plaats ik tegenwoordig altijd een logo/naam op de foto. Maar probeer hem niet te groot/afleidend te maken, heb ik gemerkt.

    De vraag of je het moet doen is totaal aan jezelf.

    • Marcel Wiegerinck

      Opperhoofd
      16/02/2023 om 09:10 uur

      Ik denk dat een logo niet voorkomt dat je foto’s zonder toestemming gebruikt worden. Je kan het ook als een compliment zien dat je foto’s worden gejat. Je kan met reveverse imgage search je foto’s redelijk snel terugvinden. En dan wordt het pas leuk. Dan gaat er een brief uit met een rekening.

      • Jasper Scheffers

        Lid
        17/02/2023 om 06:31 uur

        Het voorkomt het inderdaad niet, maar het is dan wel direct duidelijk van wie de foto afkomt. Ik heb ook weleens gezien dat iemand een foto van mij had gejat en daarna vertelde dat het zijn eigen foto was, zodra het logo er nog op staat kan dit niet. En als ze dan het logo eraf knippen zijn ze “bewust” bezig, kunnen ze niet meer zeggen “ow, ik wist niet dat het jou foto was”. Hiermee wordt het versturen van de rekening een stuk makkelijker aangezien je kunt aantonen dat de persoon bewust bezig was.

        • Marcel Wiegerinck

          Opperhoofd
          17/02/2023 om 08:36 uur

          Het bewijs is jouw RAW bestand. Als de tegenpertij het RAW bestand niet kan overleggen ben je geen eigenaar.

  • Bram van Dal

    Lid
    21/02/2023 om 08:49 uur

    Misschien moet je geen onderscheid maken tussen een foto die online gezet wordt of je bijvoorbeeld aflaatdrukken om jezelf te promoten.

    In genoeg winkelstraten zijn er genoeg voorbeelden te zien, wat de meerwaarde is van het plaatsen van een logo bij een foto. Een logo zorgt voor een referentie en kunnen zij de bron uit herleiden.
    Je kunt jezelf de vraag stellen hoe groot of hoe subtiel je een logo wilt hebben, maar een foto zie ik als een manier om de aandacht van de kijker te trekken en het logo kan ervoor zorgen dat mensen tot actie over gaan.

    Bij het online plaatsen van foto’s, kun je de tagg die in de foto verwerkt zit, als zekerheid gebruiken, om te voorkomen dat een foto niet door iemand anders gebruikt wordt. Maar Facebook en Instagram zijn daar goed voorbeelden van, dat de tagg zit in jou foto verwerkt zit, komt te vervallen als je die op facebook of op instagram zet. Ook een simpele printscreen zorgt er al voor dat een tagg niet meer op te sporen is.

    Ook hier kan een visueel logo een handige manier zijn, om ervoor te zorgen dat mensen kunnen zien wie de eigenaar is.

  • Patrick

    Lid
    20/03/2023 om 21:51 uur

    Afhankelijk wat je doel is. Is je doel voorkomen dat ze gejat worden, dan kun je beter een lage resolutie foto online zetten.
    Als het doel is om een handtekening te plaatsen, zoals Rembrandt en Van Gogh dat ook deden, dan lijkt een logo me prima.

Log in to reply.