Fotoclub Fotografiecommunity › Vragen en Discussies › Fotografie Vraagbaak › foto’s te donker
-
foto’s te donker
Geplaatst door Wim Moerkerken op 14/02/2024 om 22:50 uurHallo, ik heb een Panasonic GX8 met een Pan.14X140mm, helaas zit er geen interne flitser in m’n camera. Mijn vraag: om beweging in het beeld te voorkomen (kleinkinderen) stel ik de sluitertijd op bv 400 in met een verhoogde iso om meer lichtsterkte te creëren. Helaas zijn de foto’s dan toch nog te donker.
Wat doe ik niet goed, hoe kan het beter? Hartdank alvast!
Jean-Paul H antwoordde 5 maanden, 1 week geleden 3 Leden · 15 Antwoorden -
15 Antwoorden
-
Een belichingstijd van 400 (1/400) is erg kort, en ook niet nodig. Probeer eens 1/100 (tenzij je uitzoomt naar 140 mm, dan is 1/200 of sneller beter).
-
-
Ha Leo,
Hartelijk dank voor jouw goede reactie en hulp.
Als ik sluitertijdvoorkeuze instel, kiest de camera zelf het diafragma.
Die sluitertijd wil ik kort houden om bewegende kleinkinderen zonder onscherpte te hebben.
Die korte sluitertijd wil ik met een hogere isowaarde proberen te compenseren.
Hierbij speelt ook het gebrek aan een interne flitser, de AF assistentielamp geeft weinig verbetering.
vriendelijke groet,
Wim Moerkerken
-
Hi Wim,
bij een voorkeuze belichtingstijd van 1/400 zal de camera niet kunnen corrigeren, zelfs niet voor hoge iso-waarden.
probeer dus de belichtingstijd van 1/100 (of nog langer). omdat het digitaal is kost het weinig. 😌
een variant is manueel instellen, dan stel je zelf de belichtingstijd in, en de lichtgevoeligheid en het diafragma.
Succes!
Leo
-
-
De lichtsterkte van de lens kan ook een bottleneck zijn: wat zijn de specificaties?
Heeft de camera wel een aansluiting voor een externe flitser?
Kun je fotograferen in raw-format? In de nabewerking kun je dan de foto’s lichter maken.
Leo
-
Tot slot kun je nog proberen met de belichtingscompensatie van de camera het tekort aan licht op te heffen.
Samengevat:
belichtingstijd langer, lichtgevoeligheid (verder) omhoog, manueel fotograferen, in raw fotograferen en nabewerken, belichtingscompensatie gebruiken en aanvullend licht (continu of flits-licht) inzetten.
En alles en/en of of/of of en/of.
Succes.
Leo
-
Tsjonge, wat veel fijne tips waarvan ik de meeste zsm ga uit proberen.
Hartelijk dank Leo, ik houd je hier op de hoogte.
-
De belichtingscompensatie moet je negatief instellen. Zie mijn drie bijgevoegde foto’s. Ik heb een situatie van 1/160 bij F5 die goed is belicht. Ik zet mijn belichtingscompensatie op -4, dan is de foto overbelicht. Ik kan dan de belichtingstijd terugschroeven/verkorten naar 1/2500 om een goede belichting te krijgen.
Deze wijsheid kun je vinden in het boek Het Lichtkwadrant van Tom Meerman, te verkrijgen bij van Duuren Media.
-
Ha raadsman,
Om goed van jouw tips gebruik te maken, doe ik het in “stappen” zodat ik ook eventuele vragen gelijk probeer te stellen.
– Ik kan in raw fotograferen met 2 extra standen: standaard en fijn, dus 3 mogelijkheden. Met raw heb ik weinig ervaring omdat ik me meestal richt op “vooraf” instellingen en minder op die van de bewerking.
Maar: nooit te oud om te leren.
– Daarom ben ik des te blijer met de tip om met over/onderbelichting te werken, het scheelt duidelijk, bv met onderbelichting van -1 zijn de foto’s zichtbaar lichter!
– Ik zet de voorkeuze nu dus op S op 1/125, vroeger was dat toch de standaard sluitertijd?!
Mijn drive is bewegingsscherpte bij familiefoto’s, dan lijkt me 1/125 prima.
_ Mijn objectief heeft een lichtsterkte van 1:3.5/5.6 en een zoombereik van 14x140mm (ook van Panasonic).
Ik ben weer een stuk wijzer geworden, om niet eigenwijzer te worden, stop ik nu en ga zsm weer graag verder aan het werk met jouw tips Leo.
Tussen (), ik weet nog niet hoe ik de “vriendschap” moet regelen, kan jij mij dat even laten weten?
Erg veel bedankt!
-
Wim,
Fijn dat ik je kan helpen.
De belichtingstijd van 1/125 sec is misschien niet voldoende als het brandpunt op 140 mm staat. Dan zou ik 1/200 sec aanhouden.
Als je in raw-fotografeert heb je software nodig om na te bewerken. Ik gebruik daarvoor Faststone Image Viewer (gratis te downloaden, voor Windows). En NX Studio (omdat ik een Nikon heb). Misschien is er voor Panansonic ook zo’n programma beschikbaar?
Je kunt natuurlijk meer belichtingscompensatie toepassen: van -5EV tot +5EV. Dan kan de belichtingstijd korter, of het diafragma verder dicht (hoger getal).
Om vrienden te worden moet je mijn verzoek accepteren, al weet ik niet waar die knop zit. Klik op je foto, misschien zit de knop misschien op de pagina die dan verschijnt.
Groet,
Leo
-
Ha Leo,
A.h.v. jouw vraag over je infrarood foto’s heb ik daar gereageerd. Leuk en dank dat jij mij daarover vroeg!
Na een tijdje afwezigheid ben ik weer terug, inmiddels heb ik met fotograferen niet stilgezeten.
Zojuist heb ik onze vriendschap “aangeklikt”, ga jij daarmee accoord?
Om mijn beeldscherpte te krijgen, wat mijn uiteindelijke doel nog steeds is, stel ik de sluitertijd in op 1/200, de iso wat hoger, bv 400 en corrigeer ik zonodig nog met de belichtingscorrectie. Hier kan ik nu behoorlijk soepel mee omgaan, onder het fotograferen ergens mee corrigeren bij wisselende beelden, maakt me flexibel en geeft me veel voldoening.
De AF ass. lamp doet zo weinig, daar kan ik haast geen rekening mee houden.
Mijn volgende “opdracht” is het werken met m’n externe flits, ik heb een eenvoudige gekocht en hoop er binnenkort mee te experimenteren. Jij hoort er dan over Leo!
Graag tot een volgende x en vriendelijke groet,
Wim Moerkerken
-
-
Flitsen is weer een vak apart: je het dan twee lichtbronnen: omgevingslicht en flitslicht.
Sonja van Driel heeft daar een leerzaam boek over gescreven: Flisten met de reportageflitser.
Ik weet niet welke flitser je hebt aangeschaft, het boek behandelt vooral Nikon en Canon-flitsers.
Ik kan je eventueel een pdf van het boek sturen. Dan heb ik wel je email-adres nodig.
Groet,
Leo (niet Theo, maar het is je vergeven)
-
Ha Leo,
Sorry voor de verkeerde naam, ik heb een vriend Theo in Canada waar ik regelmatig mee mail…..
Hartdank voor jouw reactie en vriendschap!
Gelukkig zijn er anderen die fijn hun reactie geven op jouw infrarood foto’s.
Belichtingscorrectie negatief? Als ik voor + kies, worden mijn foto’s lichter en andersom, klopt dat dan wel Leo?
Ik wil graag eerst zelf ervaring opdoen met m’n flitser ahv. de handleiding van mijn Panasonic camera, ik houd me aanbevolen voor jouw aanbod maar ik vermoed dat dat goede boek voor mij te moeilijk zal zijn.
hartelijike groet,
Wim
-
Het klopt dat bij + de foto lichter wordt.
Ter verduidelijking: als je sneeuw fotografeert wordt dat meestal te donker omdat de camera is ingesteld op 16% grijs (al weet ik het percentage niet uit mijn hoofd). Dus om het lichter te krijgen moet je overbelichten, of compenseren met de +.
Groet,
Leo
-
Hallo Wim,
In aanvulling op de adviezen hier ontvangen zou ik proberen om je ISO te verhogen (zie hieronder). Ik vermoed dat je op de kleinkinderen inzoomt. Er spelen dan 2 zaken. Ten eerste is je diafragma nog maar 5.6, dus heb je meer licht nodig dan wanneer je niet inzoomt. Ten 2e is 140 op jouw camera het equivalent van 280 op een full frame, dat is al heel behoorlijk tele, als een kind dan haaks op jouw lens voorbij rent op relatief korte afstand dan is de relatieve snelheid misschien best hoog.
Ik zou de iso dus verhogen, 1/400 lijkt me ok als je volledig ingezoomd bent. Ik zou het als volgt testen. Neem een foto van de omgeving waar de kinderen spelen, bijvoorbeeld de achtertuin (met of zonder de kids), en zover ingezoomd als je meestal gebruikt. Maak nu een serie foto’s waarbij je telkens de iso verhoogd (zet de sluitertijd en diafragma op automatisch of pas het aan zodat de foto’s goed belicht zijn). Vergelijk de foto’s en zie welk ISO je nog aanvaardbaar vindt, op een gegeven moment zal de ruis te storend zijn. Dan weet je de maximaal bruikbare ISO. Stel je ISO binnen het aanvaardbaar bereik in.
Vervolgens zou je van dezelfde scene bij de gekozen ISO ook nog eens de sluitertijd kunnen variëren met volledig ingezoomde lens (sluitertijd voorkeuze) . Welke snelheid kun je nog zonder onscherpte fotograferen uit de hand? Je hebt minimaal die snelheid nodig om geen bewegingsonscherpte te hebben door het trillen van je hand.
Tenslotte zou ik zeggen probeer ook eens om uitgezoomd de kinderen te fotograferen. Een flitser kan maar heeft ook zijn beperkingen, zoals reikwijdte. Je kunt ook eens kijken of je een licht sterkere prime lens kan vinden.
Succes Jean-Paul
Log in to reply.