Fotoclub Fotografiecommunity Vragen en Discussies Fotografie Vraagbaak De niet doen criteria bij het gebruik van het statief.

  • De niet doen criteria bij het gebruik van het statief.

    Geplaatst door Michel Jansen op 30/04/2024 at 23:26

    De niet doen criteria bij het gebruik van het statief.

    *1) Gebruik van de middenzuil;

    *2) Gebruik van rubberdoppen buiten;

    *3) Het gebruik van de haak;

    *4) Het gebruik van CD’s

    *5) De statiefpoten inkorten of spreiden

    *6) Statiefpoten parallel aan de waterkant;

    *7) De onderste (dunste) statiefpoten het eerst uittrekken;

    *1) Statieven bestaan uit drie poten welke samen komen ter plaatse van het statiefplateau waar veelal een gat in zit voor de meegeleverde middenzuil. Of het plateau is één geheel en wordt een middenzuil los meegeleverd. Bij sommige merken worden twee middenzuilen geleverd, één standaard en één korte macro middenzuil. Gebruik je vaak de middenzuil om de ideale hoogte te bereiken DAN IS JE STATIEF TE KORT!

    De constructie die je dan krijgt is een statief met hier op gemonteerd een éénpoot statief. Weg stabiliteit. Ik gebruik het Leofoto Ranger 324-C statief waarbij de middenzuil los wordt bijgeleverd.

    *2) Wat zie ik het regelmatig. Fotografen die werkzaam zijn in het veld met statief. Tot zover oke. Maar dan zie je de meegeleverde rubberen doppen onder de poten van het statief zitten. Dan krijg ik terstond darmklachten. Met het statief genereer je (althans dat wil je) stabiliteit!! De statiefpoten staan scheef, en als je dan het aanrakingsvlak tussen rubberen dop en ondergrond bekijkt dan is dit vrij klein. En dat moet dan stabiliteit teweegbrengen? Naast de rubberen doppen wordt er veelal ook drie spikes meegeleverd. Ik durf bijna te zeggen dat deze spikes bij jou nog in het plastic zakje zitten waarin ze geleverd werden. Ik moet je eerlijk bekennen bij mij ook, maar……

    Onder mijn statief zitten niet de bijgeleverde punaises maar stalen spikes van 10 cm lengte welke ik als haringen van een tent in de grond duw. Gebruik in de rubberen doppen dan nooit? O ja hoor als ik binnenshuis fotografeer, want mijn vrouw vind het niet zo prettig als mijn stalen spikes op het laminaat zijn.

    *3) Is de middenzuil direct onderdeel van het statief dan zul je vast en zeker wel eens de haak aan de onderzijde van de middenzuil hebben gezien. Wat is de functie van deze haak? Fabrikanten die weinig vertrouwen in hun product (statief) hebben wat betreft stabiliteit zullen je vertellen dat je aan deze haak je fototas kan hangen om zo meer stabiliteit te genereren!! Hoe kun je dit bedenken??? Staat mijn dure camera nu op een statief of op een Friese staartklok. Stel je eens voor, je wilt meer stabiliteit verkrijgen omdat de wind toeneemt dus hang je je tas aan de haak. Het enige dat je nu nog mist is een hoorbaar getik en twee wijzers, maar het pendulum gaat al heen en weer. Het statief was er toch om meer stabiliteit te bereiken??

    *4) Stel je voor je maakt foto’s aan het strand, statief staat uitgeklapt. En dan krijg je het advies om tussen de spikes en statief de ronde cd’s te bevestigen om zo meer stabiliteit te genereren. Alleen ontstaat er een probleem. Wanneer het water over de poten van het statief stroomt, zal dit automatisch weer terugstromen. Op zich geen probleem toch?? Nee niet wat er aan de bovenzijde van het cd’tje afspeelt, echter tussen de onderkant van de Cd en het zandoppervlak gebeurt echt iets anders. Door de stroming zal het zand onder de CD zich verplaatsen. gevolg, een instabiel geheel!!

    *5) Bij een compositie heb je niet de volledige hoogte van je statief nodig. Wat doe je? Laat mij raden, je schuift een statiefpoot wat in zodat je aan de gewenste hoogte komt. Wanneer de statiefpoten volledig zijn uitgeschoven bereiken deze hun maximale afstand ten opzichte van elkaar op de grond. Dit bevordert de stabiliteit. Echter wanneer je op de halve hoogte wenst te fotograferen zul je merken dat de statiefdoppen/spikes op een kleinere afstand van elkaar komen te staan. Dit vermindert de stabiliteit van het statief. Waarom niet de poten van het statief wijder uit elkaar zetten waardoor de stabiliteit op een lagere hoogte gegarandeerd blijft.

    *6) Je maakt een foto aan de waterkant en statief en camera staan gereed voor het maken van de foto. En dan wil je de foto maken, je positioneert je voor de camera maar oei, met je knie stoot je per ongeluk tegen je statief en deze valt voorover het water in. Hoe kon dit gebeuren, of belangrijker nog, hoe kon je dit voorkomen? Wanneer je de beide statiefpoten parallel aan de hellende waterkant zet ligt het zwaartepunt van je camera ook meer naar voren dan gewenst en is een klein zetje voldoende om alles voorover in het water te kieperen. Zet één statiefpoot aan de waterkant en beide andere, evenwijdig aan de waterkant, maar meer naar achteren.

    *7) Wanneer je niet alle segmenten van je statief wil uittrekken beginnen veel mensen met de onderste om uit te schuiven. Het onderste segment van je statiefpoot, of wel het dunste, of wel het segment met de minste stabiliteit. Begin altijd met het dikste segment uit te schuiven, dus werk van plateau naar beneden.

    Kun jij deze lijst nog aanvullen met niet doen criteria bij het gebruik van het statief?

    Michel Jansen antwoordde 6 months, 3 weeks ago 5 Leden · 12 Antwoorden
  • 12 Antwoorden
  • Alfred Beker

    Member
    01/05/2024 at 00:18

    Geen draag riem aan je body, ook deze heeft invloed op beweging in je beeld. en gebruik een L-Bracket.

  • Michel Jansen

    Member
    01/05/2024 at 08:10

    Een goede aanvulling Alfred en inderdaad net als de tas aan de haak kunnen ook hierbij trillingen ontstaan.

  • Leo

    Member
    01/05/2024 at 08:17

    Ik heb de manfrotto wisselplaat en had liever een arc-swiss gehad (vanwege de l-bracket bijvoorbeeld). Maar vervangen doe ik het statief toch maar niet (daarvoor).

    • Gerrit Janssen

      Member
      03/05/2024 at 10:25

      @Leo, meestal kan je de manfrotto eraf schroeven en een arc swiss erop. Werkt prima bij mijn statief.

  • Michel Jansen

    Member
    01/05/2024 at 19:45

    De L bracket is een handig hulpmiddel voor het snel wisselen van de camera in portret of landschaps stand. Manfrotto heeft zijn eigen wisselplaats en daar kies je voor bij de aanschaf van het statief. Voor mij viel daardoor de keuze van een Manfrotto statief af. De arca-swiss plaat was voor mij een vereiste. Dank je voor je reactie Leo.

    • Leo

      Member
      02/05/2024 at 11:24

      Toen ik de manfrotto kocht (heel lang geleden) was er – denk ik – nog geen arc-swiss standaard. Daarom mijn “waarschuwing” aan de leden van Fotoclub.nl

    • Gerrit Janssen

      Member
      03/05/2024 at 10:27

      @Michel Let op met L plate’s. Ik heb een universele van Sunaway de DPL-07 waarbij de breedte van beide zijde ongelijk is. Dat is hinderlijk bij een snelkoppeling met een hendeltje. Die moet je iedere keer met een sleuteltje bijstellen.

  • Michel Jansen

    Member
    03/05/2024 at 11:41

    Inderdaad een goed punt om op te letten @gerrit Zelf fotografeer ik met een Nikon D7500 met een L-bracket speciaal geschikt voor de D7500 en een Nikon D500 en ook voor deze camera heb ik een L-bracket speciaal geschikt voor de D500. Wellicht zijn deze iets duurder dan de Universele uitvoering maar weet ik zeker dat het veilig past.

  • Jacques Linssen

    Member
    05/05/2024 at 23:01

    Leuke discussie-starter!

    In grote lijnen volg ik je wel met je voorbeelden, maar sommige punten zie ik wat genuanceerder.

    Tav punt 1: Het ligt heel erg aan het toestel, of de middenkolom (nuttig) te gebruiken is. Voor bijvoorbeeld mn Ricoh GR3 of GR3x (APSC-camera’s van een heuse 260 gram 🙂 is het echt geen probleem als ik die uitschuif 🙂

    Tav punt 5: Een kortere statiefpoot is stugger dan een volledig uitgeschoven statiefpoot en buigt dus minder door. Met name het laatste stukje is vaak ietwat buigzaam bij veel statieven, dit komt de stabiliteit niet altijd ten goede. Ook hier weer geldt, dat het gewicht van de camera uitmaakt. Op hetzelfde statief zal dit met mn Ricoh anders zijn dan met bv mn Z9 + 105mm f/1.4.

  • Michel Jansen

    Member
    06/05/2024 at 08:34

    Dank je Jacques Linsen voor je reactie. Het gewicht van de camera heeft inderdaad invloed maar bij gebruik van de middenzuil blijft het een monopod op een tripod.

    Wat betreft je tweede punt bij een lager camerastandpunt en er wordt slechts 1 segment uitgeschoven dan zullen de drie poten minder ver uit elkaar staan dan de segmenten verder uitgeschoven maar wijder uit elkaar staan. Dit laatste is weer positief wat betreft de stabiliteit.

    • Jacques Linssen

      Member
      06/05/2024 at 23:01

      Inderdaad wat betreft de middenkolom, en met een Ricoh-tje is dat echt wel voldoende, die laat een uitgeschoven carbon-middenkolom echt niet op en neer zwiepen.

      Wat betreft volledig uitgeschoven poten: Het onderste segment is vaak erg/te dun, en dat bevordert de stabiliteit (van de opname) weer niet als dat doorveert 🙂 Statieven zijn gemiddeld wel beter geworden p dit punt, maar nog zeker niet perfect.

      Vaak is het ook afhankelijk van de situatie ter plaatse wat de meest passende oplossing is (bv drukte, ondergrond, beschikbare ruimte, hoe hoog/laag standpunt we willen, etc)


      Bv als ik in mn woonkamer een opstelling maak voor producten, dan zet ik schuif ik hooguit 1 segment uit, of geen enkel, en staan de poten (zo goed als) horizontaal of in ieder geval dicht bij elkaar; echt niks instabiels aan wat betreft de opname, ook niet met een stoeptegel als een K-1+grip of Z9 erop. Vol uitschuiven vergroot de kans dat ik erover struikel als ik even pauze neem, en dat is zeker niet goed voor de stabiliteit :))

  • Michel Jansen

    Member
    07/05/2024 at 14:14

    Dank je voor je reactie. Ben je amateur of professioneel fotograaf?👍

Log in to reply.