Fotoclub Fotografiecommunity › Vragen en Discussies › Fotografie Vraagbaak › Crop of full frame camera?
-
Crop of full frame camera?
Geplaatst door Gerrit Janssen op 08/12/2023 om 07:04 uurMomenteel heb ik een Sony A77ii met crop sensor. Daar ik aan het kijken ben voor een nieuwe camera zit ik te vergelijken.
Bij een crop camera blijven of naar een full frame overstappen?
Wat zijn de voor-nadelen van crop?
Wat gebruiken jullie en waarom?Jacques Linssen antwoordde 1 jaar geleden 3 Leden · 11 Antwoorden -
11 Antwoorden
-
https://www.kamera-express.nl/full-frame-vs-cropsensor
Punt van aandacht is dat lenzen niet altijd geschikt zijn voor een fullframe-camera. Of dat bij de lenzen van jouw camera zo is, weet ik niet. Ik zelf heb – vanwege mijn lenzen- steeds een crop-camera aangeschaft. Eerst een Nikon D60, toen een Nikon D3200 (de Nikon D60 ging stuk) en recent een tweedehands Nikon D5000 (om te kunnen tetheren). Ik heb er drie lenzen bij die niet geschikt zijn voor full frame.
-
Hallo Leo, ik heb het stukje gelezen. Uit dit stukje haal ik dat beide voor mijn soort van fotografie plus punten hebben.
Voor avond en architectuurfotografie is de full frame een beter optie. Met name het dynamisch bereik.
Voor de macrofotografie is, crop beter. Met name de betere scherptediepte
-
-
Leuk, shoppen!
Ik heb gebruik al meer dan 5 jaar beide formaten naast elkaar, en ik vind de bediening, lenzenaanbod e.d. belangrijker dan een sensor van een paar vierkante millimeter meer of minder.Waarom wil je een andere camera? Waarvoor ga je m gebruiken?
“full frame” is vooral een marketing-term, om een formaat te duiden dat tussen APSC en middenformaat in zit. Kleinbeeld dus, maar dat klinkt niet zo gelikt. De fabrikanten die geen (fatsoenlijke) lijn van APSC of middenformaat hebben zullen er alles aan doen om ons ervan te overtuigen dat kleinbeeld de heilige graal is voor fotografie.
Lenzen voor kleinbeeld zijn doorgaans duurder en groter dan vergelijkbare lenzen voor APSC, en kleiner/goedkoper dan vergelijkbare lenzen voor middenformaat.
Voor een aantal toepassingen heeft APSC of M43 een voordeel tov kleinbeeld. Denk bv aan tele (groter bereik met identieke brandpuntadstand) of macro (meer scherptediepte) Voor een aantal toepassingen heeft middenformaat voordelen tov kleinbeeld, bv resolutie en dynamisch bereik. Enz.
Let ook op dat dynamisch bereik niet alleen afhangt van formaat van de sensor; de generatie van de techniek speelt ook een rol. Bv mijn Pentax K3iii Monochrome (APSC) heeft een aanzienlijk groter dynamisch bereik dan mijn 1e generatie Leica M Monochrom (kleinbeeld, maar met ouderwetse CCD-sensor)
-
Mij camera is momenteel 9 jaar en soms een error melding. De techniek is toch weer veel verbetert de laatste jaren. Ook de prijzen lijker harder te stijgen dan ooit.
En als je dan eens rondkijkt, is het hek van de dam.
Ik gebruik mijn camera voor de volgende zaken, op volgorde van voorkomen.
– Macro en Ultramacro fotografie
– Avondfotografie
– Landschapsfotografie
– Vakantie, meestal zoek en gebruik ik een thema.
– KiekjesDe items die jij aanhaalt, prijs, scherptediepte en dynamisch bereik zijn de zaken die ik in deze moet afwegen denk ik. Alhoewel als ik naar de prijs kijk (Ik kijk naar Sony) dat dan de crop (A6700) de keuze zou zijn in plaats van de A7iii/A7iv
Mijn huidige lenzen, nagenoeg alle tbv crop maar wel de Sony A-mount ipv de E-mount. Dus er zal dan met een adapter gewerkt moeten worden of toch maar door de zure appel heen en de belangrijke lenzen als E-mount aanschaffen.
-
Wat betreft prijs: Kijk ook eens wat er 2e hands te koop is. Ik koop zelden een nieuwe camera, bijna alles is 2 hands; afschrijving is je vriend 🙂 (sommige camera’s heb ik haast voor niks kunnen gebruiken, of zelfs met winst verkocht)
Misschien kan je een soort “best of both worlds” hebben met een eerdere generatie A7R van 42 of 61MP; dan hou je ook in crop-mode nog genoeg MP over. Helaas heeft Sony (nog??) geen hoge resolutie APSC, wat ergens wel vreemd is, want Fuji heeft die wel (40MP) terwijl ook Fuji de sensors bij Sony inkoopt.
- Dit antwoord is 1 jaar geleden gewijzigd door Jacques Linssen.
-
-
-
Je zou kunnen overwegen met beide types (te huren?) dezelfde foto te maken, om te zien of je echt (het) verschil ziet. Sommige punten zijn in de nabewerking nog goed aan te passen (al kan dat tijd en geld kosten).
-
Ik doe al veel aan nabewerking. Destijds kreeg je de Sony expres versie van Capture One bij de camera. Die heb ik gebruikt en ben later op de Pro versie overgestapt. Ik doe daar erg veel mee. Ik heb lightroom geprobeerd, maar die was traag vond ik. Mbv nabewerking kun je veel foto’s mooier ontwikkelen dan dat de camera dat doet. Niet alle camera’s zijn te huur, maar dat is wel een idee.
-
-
Met een adapter doe je misschien alle voordelen te niet? Dus bij fullframe ook nieuwe lenzen. Ongevraagd advies: ik zou voor de sony A6700 gaan.
-
Tja is dat zo? Een adapter is niet meer dan een soort tussenring. Probleem zal denk ik meer gaan over welke lenzen ermee gebruikt kunnen worden.
-
-
Ik dacht aan lichtverlies. En de zijkanten van de tussenring geven soms wat reflectie?
-
Een adapter zonder glas geeft geen lichtverlies. En de AF-adapters van Sony A naar E zijn echt niet zo beroerd dat ze interne reflecties geven. Een ander mogelijk probleem is dat (zo begreep ik althans) iedere generatie van Sony A-E-adapters weer wat andere ingebouwde beperkingen heeft. Maar hoe dan ook, alleen een adapter is aanzienlijk goedkoper dan een complete set lenzen 🙂
Om die reden vind ik je suggestie om ook een Sony A6*** uit te proberen een uitstekend idee. Om te kijken of de bediening, grip e.d. naar wens zijn.
-
Log in to reply.