Fotoclub Fotografiecommunity Vragen en Discussies Fotografie Vraagbaak Advies Super telelens voor D5300

• Advies Super telelens voor D5300

Geplaatst door denise op 21/03/2025 om 14:16 uur

Hallo,

Ik hoop dat ik hier op de juiste plek ben om deze vraag te stellen: ik heb een Nikon D5300 en ben op zoek naar een ‘betaalbare’ super telelens.

Ik heb o.a. een AF-S NIKKOR 55-300MM 1:4.5-5.6, maar ik merk dat het mij de laatste tijd erg frustreert dat als ik een ijsvogel zie, omdat ik deze niet fatsoenlijk vast kan leggen…

Ze zijn extreem schuw, dus vaak is de afstand te groot. Daarom een ik op zoek naar een 800mm lens.

Aangezien ik maar een hobbyfotograaf ben, heb ik geen 25.000,- over voor een lens. Online heb ik verschillende lenzen voorbij zien komen, maar het zal een grote uitgave zijn en ik denk dat ik te weinig kennis heb om zelf de juiste keuze te maken.

Hoe groot zijn de nadelen van een full frame lens op een DX camera of een lens van een ander merk met een convertor, prime, zoom… ik durf eigenlijk geen lens te kopen, omdat ik niet goed weet wat de beste optie is. Er zit voor zover ik weet hier niet echt een fotografie winkel in de buurt en in mijn kenniskring zijn er verder ook geen mensen met verstand van fotografie…

Ik loop al een tijdje met deze wens en hoop dat er hier mensen zijn die mij een goed advies kunnen geven betreft welke lens ik het beste zou kunnen aanschaffen om o.a. de buizerd en ijsvogel mooi op de foto te krijgen.

denise antwoordde 2 weken geleden 4 Leden · 5 Antwoorden
  • 5 Antwoorden
  • Marcel Wiegerinck

Opperhoofd
    23/03/2025 om 12:25 uur

Wat leuk dat je zo enthousiast met fotografie bezig bent, en wat herkenbaar ook! Ijsvogels en buizerds zijn zó mooi, maar inderdaad – je moet vaak echt een flink bereik hebben om ze goed vast te kunnen leggen. Zeker die ijsvogels, die zijn niet bepaald haantje de voorste als het om poseren gaat 😉

Je 55-300mm lens is prima voor heel veel dingen, maar voor vogels op afstand schiet je al snel tekort. Een 800mm klinkt dan heel logisch, maar dat soort lenzen zijn vaak peperduur en zwaar. Gelukkig zijn er een paar opties die veel vriendelijker zijn voor je portemonnee en nog steeds goed werk leveren.

Je Nikon D5300 is een DX-camera, dus als je daar een full frame (FX) lens op zet, krijg je door de cropfactor van 1.5x zelfs meer bereik. Een 600mm lens wordt dan qua beeldhoek eigenlijk een 900mm. Niks mis mee dus!

Lenzen van 800mm zijn vaak absurd duur. Een goed alternatief is een 150-600mm lens. Bijvoorbeeld: Sigma 150-600mm f/5-6.3 Contemporary of de Tamron 150-600mm f/5-6.3 G2

Beide zijn beschikbaar voor Nikon F-mount, passen dus direct op je D5300, en worden vaak tweedehands aangeboden voor rond de €600-900. Ze geven je flink meer bereik én goede kwaliteit, zeker voor hobbygebruik.

Je kunt een teleconverter gebruiken (zoals een 1.4x of 2x) om je bereik nog verder te verlengen, maar… dan verlies je licht (je diafragma wordt kleiner) én vaak scherpte. Niet ideaal tenzij je een hele goede lens hebt om mee te beginnen.

Sigma en Tamron zijn prima alternatieven voor Nikon zelf. Ze zijn goed betaalbaar en leveren echt mooie resultaten, zeker de nieuwste modellen.

Wat ik je zou aanraden is om eerst eens te kijken of je een Sigma of Tamron 150-600mm tweedehands kunt scoren, misschien via CameraNu, Kamera Express, MPB of Marktplaats (wel even goed opletten dat alles werkt). Dan kun je echt al veel meer met je vogelwensen dan met je huidige lens.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen.

• Jacques Linssen

Lid
      23/03/2025 om 18:58 uur

Dit zijn zeker goede aanbevelingen!

Verder is er de Nikon 200-500 f/5.6 die ook veel tweedehand wordt aangeboden rond de 7-900. Probeer die wel eerst uit, is vrij zwaar en de zoom-ring heeft een flink lange slag; dat zijn redenen waarom ik deze niet heb aangeschaft.

Als je meer wilt uitgeven, de Nikon 500mm f/5.6 PF levert schitterende beeldkwaliteit, snelle autofocus (hoewel dat ook mede afhangt van de body) en werkt goed met de 1.4* converter. Door de PF-constructie is de lens vrij licht voor wat het is. Al dit moois heeft wel een prijskaartje, maar he hebt dan wel een lens die het ook goed blijft doen als je later overstapt op bv een Z8 of Z9.

• Jacques Linssen

Lid
    23/03/2025 om 19:04 uur

1 ding om goed op te letten: heeft de lens ook optische beeldstabilisatie! (bij Nikon heet dat VR, Tamron nomet t VC, en weer andere merken OIS,…) Voor dit soort lange lenzen is dat echt een pre.

Wat betreft geen fotowinkel in de buurt: Ik zou voor een dergelijke aanschaf echt wel wat reistijd over hebben. Cameranu heeft de meeste 2e-hands voorraad in Urk, en Kamera Express in Capelle; meld dan vooraf wat je evt wilt komen bekijken. Verder heb ik goede dingen gehoord over Camera Tweedehands in Geldermalsen, maar geen persoonlijke ervaring mee.
    Op maarktplaats kan natuurlijk ook, maar dan kun je niet retourneren, en de meeste particulieren hebben niet 5 verschillende tele-lenzen van rond de 5-600mm liggen 🙂

• Stefanie van Dijk

Lid
    24/03/2025 om 12:23 uur

Zoals hier al aangegeven 150-600 is een prima keuze, ik heb zelf de Tamron en ben daar zeer tevreden over. Bijkomend voordeel tov van de 800mm is dat je kunt beginnen bij 150 en dan inzoomen op je onderwerp, ik merk dat ik dat vaak doe als m’n onderwerp buiten beeld loopt/vliegt, op150mm heb je m dan makkelijker terug ‘gevonden’ dan dat je op 600 met veel te ruwe bewegingen helemaal verdwaald. Je zou inderdaad je zoom nog verder kunnen verlengen met een teleconverter, de 2x zou ik dan sowieso niet doen, klinkt mooi maar veel lichtverlies wat je echt gaat merken. Bij de 1.4x moet je ook goed opletten of je af nog werkt (lens-converter compatibiliteit) of misschien neem je wel genoegen met handmatig scherpstellen …

• denise

Lid
    24/03/2025 om 22:11 uur

Allemaal bedankt voor jullie adviezen! Dit heeft mij zeker geholpen. Ik heb besloten af te stappen van de 800mm en te gaan voor de 150-600mm lens van Sigma

Log in to reply.