Fotoclub Fotografiecommunity › Vragen en Discussies › Fotobewerking Vraagbaak › Is Lightroom alles bepalend? › Antwoord op: Is Lightroom alles bepalend?
-
“Is Adobe nu zo alles bepalend met Photoshop en Lightroom?”
Nee, het is vooral de marketing van Adobe die dit wil doen geloven 🙂
Zelf heb ik het nooit gebruikt. In het verleden gebruikte ik Lightzone; dat ondersteunde niet de Leica Monochrom die ik in 2018 heb aangeschaft dus toen op zoek gegaan naar een ander progje om mijn Raw-bestanden te bewerken. Ik was zeer tevreden over Rawtherapee (erg uitgebreide functies, maar wel wat “technische” interface)
Maar heb toen gekozen voor Capture One, omdat ik daar sneller het door mij gewenste resultaat kon bereiken, en ik vond persoonlijk de interface intuitief. Een ander voordeel van C1 is dat de interface verregaand configureerbaar is, en in recentere updates is bv ook de culling-functie echt heel nuttig. Zeker niet de goedkoopste, maar wel zeer goed; check wel even of je camera wordt ondesteund.
Naast C1 gebruik ik Topaz Photo AI op sommige foto’s.
Voor wat verdergaande bewerkingen gebruik ik incidenteel Affinity Photo. Affinity Photo heeft ook een module voor raw-conversie, maar verder is er eerder te vergelijken met Photoshop. Affinity Photo is zeer betaalbaar, zeker tijdens de diverse acties die ze hebben (je betaalt dan paar tientjes voor permanente licentie)