De Mariapeel
(mede mogelijk gemaakt door HDR en leidende lijnen)
Sinds ik de begin- en vervolgcursus heb gevolgd bij Fotoclub.nl publiceer ik regelmatig mijn foto’s op de facebook pagina. De leden van Fotoclub stellen me dan vaak de vraag hoe een bepaalde foto tot stand is gekomen. Omdat ik deze vragen niet kort kon beantwoorden, ontstond het idee om hier blogs over te schrijven.
Vandaag blog #2. Vaak krijg ik de vraag “hoe zie jij die lijnen in het landschap?” Het korte antwoord is: ”17 jaar scouting ervaring.” Maar dan wordt het wel een heel korte blog. Dus bij deze een wat langer antwoord waarbij bovenstaande foto centraal staat.
Het is een foto van de Mariapeel te Helenveen. Een natuurgebied van wereldwijde klasse vanwege zijn vennen die als overwintering dienen voor diverse trekvogels. Wat deze foto zo bijzonder maakt is dat de zon mooi past in deze compositie en dat ondanks zijn grote contrasten alle zones goed zijn uitgelicht. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de app TPE en de functie “HDR”. Lees hieronder hoe de foto tot stand is gekomen.
Laten we beginnen met de technische specificaties:
• Camera: Olympus OMD EM1 mark II (MFT sensor)
• Lens 7-14 mm (14-28 equivalent bij full frame)
• Instellingen:
o De witbalans waarde is automatisch
o De diafragma waarde is F8
o de brandpuntafstand is 7 mm
o De sluitertijd is 1/60 sec.
o de ISO waarde is 200
o Foto output: RAW
o Kleurruimte: AdobeRGB
Stap 1: oriënteren
Jarenlang heb ik voor scouting regio Helmond de “Zwerftocht door de Peel” georganiseerd. Daarom dat ik sinds 2000 wel een paar keer per jaar door de Peel loop. Het gebied tussen Ysselstein en Ospeldijk kent dan ook weinig geheimen voor mij. En sinds 2000 maak ik ook foto’s in dit gebied. Ik kon ze echter nooit echt geslaagd noemen. Daarom dat ik de meeste ook weg heb gegooid.
Waarom? De Peel staat bekend om zijn weidse vlakten… maar op mijn foto’s waren die altijd zo plat als een dubbeltje. Klinkt dit bekend?
Dat kwam omdat ik nooit rekening had gehouden met “leidende lijnen”(wie herinnert zich die les van de basis cursus niet?) Dat zijn lijnen die de kijker leiden naar het hoofdonderwerp. Maar in de landschapsfotografie worden ze vaak ook gebruikt om diepte te creëren.
Maar hoe zien die lijnen er dan in een landschap uit? Dat is denk ik voor elke fotograaf anders, maar ik ga meestal op zoek naar wegen, paden, slootjes, afrasteringen, dijkjes, enz. op de grond of mooie wolken partijen in de lucht. Deze laat ik dan van de kant of hoek van de foto naar het midden van de foto lopen. En voilà: diepte.
Maar even terug naar de “wegen, paden, slootjes, afrasteringen, dijkjes, enz.” hoe vind je die? Nou, de peel zit hier vol mee. Maar ik heb me geconcentreerd op de peelbanen omdat die echt bij dit gebied horen. Dit zijn namelijk de paden die gebruikt werden door de turfwagens. Langs deze paden liggen de vennen. Dit zijn namelijk geen natuurlijke vennen maar ondergelopen turfvelden. Deze paden zijn terug te vinden op de (staf)kaarten of hun moderne variant: Google Maps. Ik gebruik echter de www.photoephemeris.com. Deze heeft namelijk naast de google kaarten een leuke extra functie en dat is de stand van de zon of maan. Ik leg hieronder uit wat ik daar mee bedoel.
Als we TPE openen en naar de Mariapeel scrollen zien we het volgende: een lange witte streep en schuin daarop staan donker blauwe banen. Dat zijn de peelbanen en peelvennen en voor mij typische “leidende lijnen” waar ik naar op zoek ben.
Nu nog uitvinden waar de zon op- of ondergaat. Hiervoor zet ik een rode pin op de plek waar ik de foto wil nemen en dan verschijnen op de kaart 4 nieuwe lijnen. Deze lijnen geven aan waar de zon of maan op- of ondergaat. Ik heb de foto genomen op 1 september 2017. Dan zie je dat de zon om 6:45 ten noord oosten van dat punt opkomt (dunne oranje lijn). Ik ben wat met de rode pin blijven schuiven tot het moment dat ik een mooi compositie had. Bij deze bewuste pin had ik de foto in mijn hoofd waarbij de weg vanaf linksonder de foto zou inkomen. En waar rechts de zon achter de vennen op zou komen en een mooie reflectie in de vennen zou werpen.
http://app.photoephemeris.com/?ll=51.412474,5.908591¢er=51.4130,5.9103&dt=20150801064800%2B0200&z=17&spn=0.00,0.01
Dit was het plan. Nu moest ik het alleen nog uitvoeren….
Stap 2: het nemen van de foto
Normaal zou ik nu een tweede app openen: buienradar en een mooie lichtbewolkte dag uitzoeken om te gaan. Echter nu had ik die luxe niet. Dus ik moest ik het weer maar nemen zoals hij was. Daarnaast is foto’s maken in de Peel altijd een gok, zeker in de zomer of nazomer. Het onkruid kan er dan zo hoog staan dat het de beoogde compositie totaal verborgen ligt. Ik had daarom naast deze locatie nog twee back-ups. Maar gelukkig viel de hoogte van het onkruid mee. Ik stelde mijn camera op en ging zo staan dat de weg vanaf linksonder de foto inliep en de zon ongeveer op de 1/3 lijn van rechts omhoog zou komen. Dit lukt met een brandpuntafstand van 7mm. Met nog wat pielen wist ik het ven in de rechtsonder hoek te laten beginnen. Hierdoor ontstonden er grofweg 5 driehoeken in mijn foto (wie ziet ze?) en toen was de compositie af.
Toen was het wachten en duimen. Want ik maakte me zorgen over het wolkendek. Het kon twee kanten opgaan. Of het werd een van onder aangelicht spektakel. Of een grijze nietszeggende wolk. Ik had geluk. Het werd de eerste.
Omdat mijn filters vies waren (hiervoor had ik ze op het strand van Texel gebruikt) koos ik om drie foto’s te maken. Één waarbij het ven goed was belicht (+2EV). Één waarbij de weg en de rietkraag goed was belicht (0 EV) en een waarbij de lucht goed was uitbelicht (-2EV). Hierdoor heb ik een iets langere sluitertijd gebruikt dan normaal, maar dat pakte nu mooi uit. De strepen in de wolken zorgen voor extra dynamiek in de foto.
Stap 3: de foto nabewerken
In photoshop Lightroom kun je met de functie “foto samenvoegen/HDR” van drie of meer foto’s één goed belichtte foto maken. Dit houdt in dat Lightroom de best belichte onderdelen van elke foto uitzoekt en deze aan elkaar plakt als één nieuwe foto. De lichtvlek heb ik maar laten zitten, ik vond die wel iets hebben. Verder heb ik mijn standaard RAW verbeteringen toegepast (zie vorige blog) op deze foto en toen op exporteren gedrukt.
En zo is de foto ontstaan!
Hope you liked it. en ik ben benieuwd naar jullie “natuur foto’s met diepte”
Gr,
Vincent van Mullekom
Reacties