Tips bij aanschaf van een reportageflitser
Tips bij het aanschaffen van een reportageflitser
De juiste flitser kiezen kan voor de meeste mensen lastig zijn, zeker als je weinig ervaring hebt in de wereld van de flitsfotografie. Met zoveel opties, merken en technische termen wordt het al snel verwarrend. Via dit artikel wil ik wat licht laten schijnen op deze materie en je helpen bij de juiste keuze.
Feit:
Hoe kleiner de lichtbron, hoe harder het licht. Een interne flitser is een zeer kleine lichtbron en geeft per definitie hard licht met harde schaduwen.
Tip: Tissue en elastiekje
Ik ga er even van uit dat je weet dat je bij de meeste interne flitsers ook de sterkte van de flits kunt instellen (meestal -3 tot +3 stops). Daarnaast kun je met een elastiekje een tissue over deze flitser plaatsen. Je flitslicht wordt daardoor een stuk zachter waardoor je minder last hebt van slagschaduw. Levert dit nog niet het beoogde resultaat dan wordt het tijd om naar een externe flitser te gaan kijken.
Een van de belangrijkste redenen om een reportageflitser aan te schaffen is flexibiliteit. Je kunt zo’n flitser namelijk los van je camera gebruiken, waardoor je de kwaliteit en richting van het flitslicht goed kunt controleren.
Waarop letten bij aanschaf van een reportageflitser:
De vorm
Heb je bij een portretfoto weleens goed in de ogen van het model gekeken? Je zult bijna altijd de vorm van de gebruikte lichtbron zien. Dit noemen ze de catch lights. Ze zorgen voor beleving en sprankeling in de ogen. Hoe kleiner de lichtbron, hoe kleiner het catch light. Een reportageflitser, zonder difussor, zal voor rechthoekige catch lights zorgen. Natuurlijker ogende catch lights zijn echter rond van vorm. Denk maar aan de zon, die is ook niet rechthoekig.
Het merk
Vroeger was het heel simpel. Als je een flitser wilde kopen, bleef je bij het merk van je camera. Tegenwoordig wordt de markt echter overspoeld met bedrijven die flitsers aanbieden; Profoto, Nissin, Godox, Yongnuo, Phottix, Metz en Hähnell, om er maar een aantal te noemen.
Hoewel de flitsers verkocht door de grote cameramerken als Canon, Nikon en Sony relatief gezien duur zijn t.o.v. de ‘vreemde’ merken, zweren veel fotografen toch dat de merk-eigen flitsers een betere keus zijn, omdat ze meer compatible en daardoor betrouwbaarder zijn.
Toch is het goed om ook naar andere merken te kijken, al is het maar voor je beurs. Deze ‘vreemde merken’ worden namelijk wel steeds grotere concurrenten van de grote camera producenten in termen van prestaties, duurzaamheid etc.
Zelf beschik ik over Canon en Yongnuo flitsers. Omdat ik meerdere flitsers wilde aanschaffen heb ik indertijd bewust voor Yongnuo gekozen, al was het maar omdat het meer dan de helft in prijs scheelde.
Ze bieden dezelfde mogelijkheden als mijn Canon flitser, zelfs nog iets meer. Het enige minpunt van de Yongnuo flitsers vind ik de bouwkwaliteit. Deze is wat minder, maar als je op een goede manier met je apparatuur omgaat is dit geen enkel probleem.
Zou ik nu nog een reportageflitser aan willen schaffen, zou ik zeker naar Profoto of Godox kijken.
Flitskracht
De kracht van het flitslicht is een van de belangrijkste overwegingen bij je keuze. De maximale flitskracht wordt bij reportageflitsers vaak uitgedrukt met een Richtgetal oftewel Guide Number (GN). Ga er gemakshalve vanuit dat hoe hoger dit richtgetal hoe meer licht.
Het richtgetal wordt door de producent vaak gemeten bij ISO 100 en de maximale zoomstand van de flitskop. Deze is meestal 105mm of 200mm. Andere fabrikanten gebruiken ISO 200. Hoe meer de kop van je flitser inzoomt, hoe meer het licht wordt gebundeld en hoe verder het dus reikt. Bij het vergelijken van richtgetallen moeten deze aspecten dus zeker worden meegenomen.
Bij de reeds genoemde reportageflitsers met de ronde kop, wordt de flitskracht, net als bij studioflitsers, uitgedrukt in Watt Seconde. Lekker verwarrend dus. Om het iets te vereenvoudigen; De Profoto A1 heeft een flitskracht van 76 watt sec. Dit is ongeveer vergelijkbaar met een richtgetal van 60 zoals bij de Canon 600 EX-RT hoort.
Tip: Je hebt geen reportageflitser nodig met een hoog richtgetal
Je hebt niet per se een reportageflitser met een hoog richtgetal nodig. Voor binnenshuis gebruik of het zachtjes inflitsen van een portret, is een reportageflitser met een richtgetal van circa 32 krachtig genoeg. Wil je een reportageflitser meer op buitenlocaties gebruiken dan kun je het beste een flitser met een hoger richtgetal aanschaffen, bv rond de 60.
Recycle tijd
Dit is de oplaadtijd die de flitser nodig heeft om een nieuwe flits te genereren. Hoe korter deze tijd hoe sneller je een volgende foto kunt maken. Misschien heb je weleens meegemaakt dat je foto’s na je eerste flitsfoto te donker zijn.
Dit komt omdat je flitser nog niet voldoende opgeladen was. De meeste flitsers geven een ‘piepje’ als deze gereed is om de volgende flits af te vuren. De recycle tijd wordt aangegeven in seconden. Vaak staan hier twee waarden bv. 0,2 en 3 sec. Het eerste getal geeft aan hoe snel de volgende flits kan worden afgegeven, geproduceerd bij de laagste licht capaciteit (bv. 1/128e). Het tweede getal geeft dit weer bij gebruik van de volledige capaciteit van je flitser (1/1e) en is de meest belangrijke. Kijk dus naar een flitser met een kortere recycle tijd.
Tip: Recycle tijd heeft ook veel te maken met de kwaliteit
Recycle tijd heeft ook veel te maken met de kwaliteit van de gebruikte batterijen of accu. Batterijen van het merk Eneloop (Panasonic/ Sanyo) worden door veel fotografen gebruikt. Batterijen van het merk Ladda, te koop bij Ikea, rollen van dezelfde band als de Eneloop batterijen en zijn ook nog eens betaalbaarder.
Andere handige opties
De meeste reportageflitsers beschikken tegenwoordig over een zoom functie die gebaseerd is op het brandpunt van je objectief. Als je bv. inzoomt van 24 naar 50 mm, zal je flitskop automatisch de flits bundel versmallen voor het beste resultaat. Bij sommige flitsers kun je deze zoomstand van de flitskop ook handmatig instellen. Op deze manier kun je de breedte van je lichtbundel zelf instellen voor het gewenste lichteffect.
Stand flitskop
Je flitser moet wel de optie hebben om de flitskop omhoog/omlaag te tilten en links/rechts te draaien. Deze optie helpt je om de richting van het licht te controleren, bijvoorbeeld via een lichte muur of plafond om dit als een grote softbox te gebruiken en zodoende het licht te verzachten.
Draadloos
Veel geavanceerde flitsers hebben de mogelijkheid om andere flitsers draadloos aan te sturen, om flitsers los van de camera te gebruiken. Normaliter kan dit via drie methoden;
- Optisch: master flitser stuurt de andere flitsers(s) aan via het flitslicht.
- Infrarood: master flitser stuurt de andere flitsers(s) aan via een IR-signaal.
- Radiosignaal: master flitser stuurt de andere flitsers(s) aan via een radiosignaal.
Aansturing via radiosignaal is het meest betrouwbaar. Bij Optisch en IR moeten de master en slave flitser elkaar kunnen ‘zien’ om contact te maken. Deze systemen zijn niet feilloos. Een muur, boom of ander object kan bv. je optische- of IR-signaal blokkeren.
Kijk dus goed of je flitser een ingebouwde radiozender/transmitter heeft. Is dit niet het geval kun je altijd nog overwegen om twee losse tranceivers te kopen. Deze plaats je op de hot shoe van je camera en van de flitser. De ene dient dan als zender en de andere als ontvanger.
Handmatig instellen
Net als een dimmer van je woonkamerverlichting is het het handig als je je flitser manueel in flitskracht kunt instellen. Deze zal in de meeste gevallen instelbaar zijn van 1/128e capaciteit naar 1/1 (100%). Op die manier heb je meer controle over je eindresultaat.
Weerbestendigheid
Flits je enkel binnen dan is deze optie niet van belang voor je. Ben je van plan om ook op buitenlocaties te flitsen dan is het raadzaam om goed te kijken naar een flitser die op z’n minst spatwaterdicht is. Dergelijke flitsers zijn veel beter bestand tegen een kleine regenbui.
Externe krachtbron
Wat ook handig kan zijn is als je toekomstige flitser een aansluiting heeft om een losse battery pack of accu aan te koppelen. Met een dergelijke externe krachtbron win je aan recycle tijd en kun je je flitser ook nog eens langer gebruiken.
Goede flitsers om te kopen zijn in mijn ogen;
- Canon Speedlite 430 EX III RT / 580 EX II / 600 EX II RT
- Godox Speedlite TT350 / TT685 / TT V860 II
- LumoPro LP180R
- Metz Mecablitz M400 / M52 / M64
- Nissin i60A
- Nikon SB700 / SB5000
- Phottix+
- Profoto A1
- Sony HVL43 / HVL58 / HVL60
- Yongnuo Speedlite YN565 / YN600 / YN685 / YN968
Conclusie
Hopelijk heb je met dit artikel een wat beter overzicht van zaken waarop je kunt letten bij de aanschaf van een reportageflitser. Zo’n externe flitser opent zeker meer fotografische mogelijkheden en zal ook je kennis om het licht te manipuleren vergroten. Uiteindelijk draait het om budget versus welke features je nodig hebt, waarvan de meest kritische de flitskracht zal zijn.
Wat je keuze ook moge zijn, start met niet meer dan een flitser tegelijkertijd. Leer de ins en outs van deze flitser en met name ook het principe van flitsen. Afhankelijk van deze ervaringen en jouw toepassingen weet je dan zelf het beste of er meerdere flitsers voor jou doel(en) nodig zijn. Zo beleef je plezier aan flitsfotografie en maak je de juiste keuzes.
Voor reviews in een magazine wilde ik voor een betaalbare ringflitser gaan, ik was uitgekomen bij een Travor RF550D ringflash. Handig ook dat deze als lamp te gebruiken is hoewel de batterijen dan snel leeg zijn. Vanwege sportfotografie wil ik nog wel een keer een speedflash aanschaffen.