Inspiratie opdoen – Hoe bepaal ik op lokatie de foto?
In deze 3-delige blog geef ik prijs waar ik mijn inspiratie voor de foto’s die ik maak vandaan haal. In het eerste deel heb ik verteld over hoe ik inspiratie ophaal door verschillende foto’s te bekijken. In het tweede deel legde ik uit hoe ik aan de onderwerpen van de foto’s kom. In dit derde deel zal ik uitleggen hoe ik op de locatie zelf bepaal welke foto ik moet maken.
In het eerste deel vertelde ik al hoe ik een foto soms na probeer te maken, op zo’n moment heb ik van tevoren al gekeken hoe de foto het best tot stand kan komen en hoe ik hem moet maken. In deel 2 vertelde ik al over artikelen die ik schrijf, dan heb ik een foto bij een stuk tekst nodig. Ik ga dan op locatie op zoek naar het juiste beeld, zodra ik dit heb gevonden maak ik de foto. Maar dit zijn maar 2 manieren om te bepalen welke foto ik moet maken, er zijn nog veel meer manieren. Mede met de inspiratie die ik eerder heb opgedaan door het bekijken van andere foto’s, bepaal ik op de volgende manieren welke foto ik maak.
Transformatie projecten
Zoals in de eerdere artikelen uitgelegd, volg ik de transformatie van de stad Eindhoven. Ik volg hiervoor diverse bouw en sloop projecten, maar ook heb ik langdurige projecten lopen. Bij alle projecten kijk ik op de lokaties zelf wat er is veranderd, maar hoe ik dit bekijk verschilt per project. Hier enkele voorbeelden:
Vestdijk
Op dit moment ben ik bezig met de transformatie van de Vestdijk vast te leggen. Ik loop iedere week over het bouwterrein om te kijken wat er veranderd is, als ik een veranderding zie leg ik die vast. Maar ook beelden die ik anders nooit zie, zoals de binnenkant van een put, leg ik vast. Deze beelden geven mooi weer hoe de straat veranderd. Maar ook kijk ik naar actiemomenten, werkende mensen, etc. Deze beelden leg ik ook vast om te laten zien dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt. Ik probeer in alle gevallen mooie foto’s te maken die laten zien wat er gebeurt. Als er bijvoorbeeld een stuk riool wordt gelegd, probeer ik zowel de mensen die het riool leggen als de kraan/graafmachine die het stuk buis de grond in hijst in 1 keer op de foto te krijgen. Ook bepaalde acties die hierbij horen, zoals het doorgeven hoe diep de kraan nog moet, probeer ik op een mooie manier vast te leggen.
Naast dat ik zelf rondkijk wat er gebeurt, praat ik ook vaak met de aannemer en de opdrachtgever van het project, deze kunnen mij veel vertellen over wat er precies gebeurt en wat plannen zijn voor de komende weken. Ze stellen soms ook vragen of ik juist bepaalde beelden vast wil leggen, of ze vertellen mij wat zij nou interessant vinden. Hier luister ik altijd naar en probeer dit ook vast te leggen.
Op een bouwplaat gelden verschillende veiligheidseisen, iedereen moet hieraan voldoen. Af en toe zie ik dat iemand, met geldige redenen, van deze veiligheidseisen kan afwijken. Als iemand tegels aan het leggen is en er kan niks op het hoofd vallen, wordt de helm vaak weggelegd. Ik besluit dan vaak om geen foto te maken omdat het op de foto vaak niet duidelijk is dat deze persoon geen helm nodig heeft. Wordt dit op de foto wel duidelijk, dan kan ik de foto wel maken.
Strijp-S
In deel 2 van deze serie artikelen heb ik al verteld dat ik al sinds 2005 de transformatie van Strijp-S vastleg. Ik ga hier niet iedere week naartoe, maar 1x in de paar maanden. Ook hier kijk ik wat er is veranderd, maar bekijk ik alles op een grotere schaal. Ik ga niet kijken naar die ene put die erbij is gelegd, maar naar dat ene gebouw wat gebouwd wordt. Ook kijk ik hier naar evenementen die worden georganiseerd, mensen die aan het werk zijn, etc. Ik leg hierbij het leven binnen dit gebied vast, dit heeft veel te maken met hoe het gebied transformeert.
Maar niet alleen op de locatie bepaal ik welke foto’s ik ga maken, ik kijk ook in de media wat er gebeurt binnen dit gebied. Wordt er een nieuw gebouw gebouwd? Wordt er binnenkort iets gesloopt of krijgt iets een ander uiterlijk? Dat wil ik dan ook graag vastleggen. Zodra ik weet wat er gaat veranderen, leg ik het alvast vast. Ook kom ik dan later terug, zodra ik weet dat het is veranderd, om het nog eens in een nieuwe situatie vast te leggen.
In gebieden zoals Strijp-S maak ik ook vaak overzichtsfoto’s, vaak vanaf hetzelfde punt op verschillende momenten in het jaar. Deze foto’s maak ik bewust om een goed beeld te geven van het terrein, en wat er verandert. Ook tijdens evenementen zijn deze foto’s heel interessant.
Rondweg
Ieder jaar loop ik de rondweg af om een mooi beeld te geven van de rondweg zelf. Dit doe ik altijd in dezelfde periode zodat ik ieder jaar ongeveer dezelfde foto’s, kwa zonnestand, groen, verkeersdrukte, etc. ga krijgen. Ik krijg dan mooi vergelijkingsmateriaal met voorgaande jaren. Om te kunnen zien wat er allemaal al op de foto staat, en wat deze keer niet vastgelegd hoeft te worden, kijk ik naar de foto’s van de voorgaande jaren. Door dit te doen krijg ik direct een beeld hoe ik dit jaar het beste de rondweg vast kan leggen.
Maar ook doe ik vooronderzoek door te kijken wat er precies is veranderd. Ik houd het hele jaar de media in de gaten, ik kijk wat er allemaal veranderd en noteer dit. Zo krijg ik een lijstje van onderwerpen die ik vast moet leggen. Ook kijk ik in de weken vooraf wat er allemaal is veranderd, dit voeg ik toe aan het lijstje. Zodra ik ga lopen neem ik het lijstje mee en loop hem letterlijk af, maar ook dan blijf ik kijken wat er allemaal is veranderd, je kunt nooit alles weten.
Stadsfotografie
Buiten de transformatieprojecten, loop ik regelmatig door de stad om gewoon wat foto’s van Eindhoven zelf te maken. Maar ook loop ik regelmatig door andere steden. Vaak bereid ik mijzelf voor door te kijken wat er interessant in die stad is, daar ga ik dan naartoe. Maar ook ga ik vaak zonder voor te bereiden, je komt dan op verrassende plekken. Maar altijd loop ik door de stad, rondkijkend wat er te zien is. Ik loop straatjes in die er interessant uitzien en kom zo op plekken welke ik nooit eerder had gezien, ook niet op foto’s van andere. Overal blijf ik rondkijken en ben ik op zoek naar wat interessant is om op de foto te zetten.
Zodra ik iets interessants zie, ga ik nadenken wat deze locatie, of dit beeld, nou interessant maakt. Wat kan ik hierover vertellen? En hoe hebben andere een vergelijkbare locatie vastgelegd? Ik bedenk dan wat ik in de fotoboeken heb gezien en probeer dit te visualiseren op de situatie voor mij. Zo probeer ik een interessant en mooi beeld van de locatie vast te leggen.
Wat vaak ook werkt in een vreemde stad, is naar de lokale VVV gaan en de ansichtkaarten bekijken. Hier staan vaak interessante plekken op afgebeeld. Maar ook verkopen ze hier vaak fotoboeken van de stad en de regio. Bekijk deze eens, hier kan je veel inspiratie uit opdoen. Misschien ligt er wel een fotoboek tussen die goed in je boekenkast zou staan, neem die gelijk mee zodat je deze vaker kunt bekijken(wel betalen hé). Vraag ook eens aan de medewerkers of ze nog interessante plekjes weten. Maar vraag het ook bij dat ene barretje waar je tussendoor iets gaat drinken, de lokale mensen weten veel meer wat er te vinden is, maak hier gebruik van.
Opdrachten
Binnen opdrachten is het vaak duidelijk wat er op de foto gezet moet worden, maar toch kan dit vaak nog steeds zoeken zijn. Tijdens opdrachten luister ik altijd naar wat de opdrachtgever wil en leg dat vast. Luisteren is hierbij het belangrijkste. Maar ook bij de vragen die ik binnen Scouting of mijn familie krijg kan het soms lastig worden. Vaak wordt hier de vraag gesteld, kan je dat evenement even vastleggen? Voor de rest heb ik dan geen informatie. Hierbij is voorkennis heel belangrijk. Ik weet ondertussen dat het belangrijk is om de sfeer vast te leggen, de deelnemers allemaal minstens 1 keer goed in beeld te hebben en aan buitenstaanders te laten zien wat er allemaal gaande is. Dit wetende kan ik de foto’s gaan maken.
Ik richt mij hierbij vooral op overzichtsfoto’s en specifieke onderdelen van het evenement. Ik weet dat iedereen in beeld moet komen, dit kan eventueel met een groepsfoto. Deze probeer ik dus ook altijd 1 te maken. Verder let ik erop dat iedereen (met de AVG in acht nemende) in beeld komt. Zo kan ik tijdens het evenement zelf goed bepalen welke foto’s ik moet maken.
Om de sfeer vast te leggen moet ik goed opletten, waar actie is moet ik ook zijn. Ik ren dus vaak rond. Maar ook moet ik van tevoren weten waar de actie gaat plaatsvinden. Ik zorg dus dat ik een draaiboek heb of dat ik iemand op tijd vraag wat er het komende uur, of uren, gaat gebeuren.
Evenementen
Bij evenementen ga ik vaak hetzelfde aan de slag als hierboven is omschreven, maar bij grotere evenementen hoef ik niet altijd alle deelnemers op de foto te hebben. Nog sterker, het lukt vaak niet eens. Ook kijk ik of er meerdere fotografen rondlopen die voor hetzelfde doel foto’s maken, ik bespreek dan vaak met ze wat iedereen van plan is zodat we niet allemaal met dezelfde foto’s thuiskomen. Zo zorg ik voor een meerwaarde van mijn foto’s.
Evenementen kan ik vaak goed voorbereiden, ik neem van tevoren even contact op met de organisatie wat de regels zijn rondom fotografie. Zodra ik er als “pers” rond mag lopen vraag ik altijd of er een draaiboek beschikbaar is en of ik eventuele andere specifieke informatie kan krijgen. Ik zorg altijd dat ik van tevoren zoveel mogelijk informatie ter beschikking heb die mij kan helpen betere foto’s te maken.
Conclusie
Voorbereiding is altijd heel handig om te weten welke foto’s ik kan maken, zonder voorbereiding mis ik veel onderwerpen. Informatie vergaren over het onderwerp kan heel nuttig zijn, maar soms is niet voorbereiden ook interessant. Je gaat dan het “onbekende” in en ziet daardoor veel andere dingen. De kennis die je al hebt, door bijv. het bekijken van fotoboeken of foto’s van andere, kan je goed gebruiken om een mooie foto te maken.
Stel je zelf constant vragen: Wat is interessant? Hoe kan ik dit mooi op de foto zetten? Hoe kom ik aan meer informatie? Hoe hebben andere dit op de foto gezet en vind ik dit mooi? Kan ik dat ook?
Nu heb ik in 3 artikelen verteld hoe ik aan de inspiratie kom om bepaalde foto’s te maken. Ik heb geprobeerd je een inzicht te geven in mijn werkwijze zodat jij hier ook betere foto’s door kan gaan maken. Maar nu vraag ik mij af hoe jij te werk gaat, heeft deze uitleg jou misschien meer inzichten gegeven? Heeft het jou kijk op de fotografie veranderd? En hoe dan? Ook zou ik graag een foto die je zelf hebt gemaakt willen zien en vraag ik je of je kan omschrijven hoe je dit hebt aangepakt? Hoe ben je tot de inspiratie voor die foto gekomen? Laat het hieronder in een reactie achter.
Responses