Fotografie relevant houden in het digitale tijdperk
We leven in een periode waarin fotografie toegankelijker is voor meer mensen dan ooit tevoren. Nog niet zo heel lang geleden waren portretten van mensen een zeldzaamheid, een urenlange gebeurtenis die een persoon maar één of twee keer in zijn leven zou kunnen ervaren. En dat ook nog maar alleen door degene met voldoende geld. Binnen een eeuw heeft de technologie dit ingrijpend veranderd met krachtige fotoapparatuur die bijna altijd en overal beschikbaar voor je is. Het is mogelijk om een foto te maken van je reflectie in de spiegel tot wat je ergens in een restaurant eet en dit onmiddellijk met de wereld te delen.
Het is een ‘landschap’ dat fotografen een paar generaties geleden nooit hadden kunnen voorspellen, en het is soms om een beetje duizelig van te worden. Naast de toegankelijkheid om aan camera’s te komen, heeft een fotograaf ook de keuze uit talloze fotobewerkingsprogramma’s en -apps. Door een paar knoppen in te drukken of over schermen te swipen, kun je nu bereiken wat ooit uren nauwkeurig werk vereiste in een donkere kamer. Als foto’s maken, opslaan, bewerken en delen zo eenvoudig is, is er dan nog ruimte voor de fotograaf die echt kwaliteit wil leveren? Heeft het nog steeds zin om fotografiecursussen te volgen? Het korte antwoord is volmondig ja; er zijn tegenwoordig veel meer nieuwe kansen voor creatieve professionals dan ooit.
Technologie kan vaardigheden niet vervangen
Iedereen weet dat de beste technologie niets waard is in de handen van iemand die niet weet hoe het te gebruiken. Fotografie is niet anders. Hoewel een leek misschien denkt dat het nemen van een foto net zo eenvoudig is als wijzen, automatisch scherpstellen en de foto maken, weten fotografen dat er wel wat meer bij elke opname komt kijken. Tijdens fotocursussen/workshops kunnen je ook dingen leren zoals compositie en kleurtheorie, de vaardigheden die de ruggengraat vormen van beeldende kunst en dus ook fotografie. Je kunt een natuurlijk oog ontwikkelen hoe een goede foto te maken en deze op ieder moment opnieuw te produceren.
Ondanks dat we in een vluchtige wereld leven, waarin snelheid meestal belangrijker is dan kwaliteit, is de vraag naar hoogwaardige, interessante foto’s toch groter dan ooit. Foto’s zijn belangrijke eyecatchers en publiekstrekkers en worden daarom met zorg uitgezocht voor virale nieuwssites en ontwerpers die boekomslagen, websites, brochures en advertenties maken. Juist daardoor, vallen echt mooie foto’s meer dan ooit op in de menigte. Met de vele snapshots die je op het internet tegenkomt, hebben mensen een grotere waardering voor de magie die een goede fotograaf met een camera kan creëren. Bruiloften, huisdieren, kinderen etc.; mensen huren fotografen in om hun foto’s te maken, omdat ze zelf geen recht kunnen doen aan het onderwerp, ongeacht hoeveel apps ze zullen downloaden.
Als je het op deze manier bekijkt, wordt het steeds duidelijker dat de moderne fotograaf niet alleen momenten in de tijd vastlegt. Hij is een kunstenaar en zijn meest waardevolle en verkoopbare vaardigheid is zijn unieke artistieke visie en vermogen om te communiceren via zijn foto’s. Hoewel snapshots goedkoop en talrijk zijn, is kwaliteits fotografie net zo waardevol, zo niet waardevoller dan ooit is geweest. Elke fotograaf moet zijn eigen weg naar succes vinden, maar hier zijn een paar ideeën om je aan het denken te zetten;
1. Scherp je vaardigheden aan
Zelfs als je al diverse cursussen of workshops hebt gevolgd, ben je waarschijnlijk nog niet uitgeleerd en wil je je blijven verbeteren. Dit kan je helpen meer te ontdekken over fotografietechnieken waar je nog niet eens over had nagedacht.
Als je autodidact bent, is dit misschien het perfecte moment om een meer formele opleiding te volgen die je kan helpen begrijpen wat er nodig is om je te onderscheiden van de andere fotografen. Jezelf onderscheiden en verder ontwikkelen is namelijk een must voor bijna iedere fotograaf.
2. Wees niet bang om in een niche te springen
Het is geen verrassing dat stockfotografie een groot vakgebied is op het web, maar de meeste stockfoto’s zijn zielloos en saai. Als je bereid bent om iets nieuws en anders te creëren en het aan andere creatieve professionals aan te bieden, zoals artiesten op het gebied van coverontwerp, zul je zeker een niche raken die nog niet is uitgebuit.
Communiceer met ontwerpers en anderen die vaak fotografie nodig hebben om te vinden waar ze naar op zoek zijn en wie weet kan jij hun dit dan als geen ander bieden.
3. Markeer jezelf als kunstenaar
Te vaak wordt commerciële fotografie behandeld als een technische vaardigheid. Hoewel het zeker technische bekwaamheid vereist, is het net zozeer een artistiek streven als schilderen.
Creëer een unieke visuele stijl voor jezelf en gebruik deze als een handtekening. Toon je werk met trots en verkoop afdrukken die mensen graag aan hun muur hangen. Kijk maar eens op de website van ‘Werk aan de Muur’ naar de mogelijkheden.
4. Onderschat je werk niet
Fotografen die gratis of tegen gereduceerde prijzen hun foto’s aanbieden, devalueren snel hun eigen en andermans werk. Stel redelijke prijzen en blijf daaraan vasthouden. Laat je niet verleiden omdat je het zo blij maakt als je foto’s ergens gepubliceerd worden.
Lever een kwaliteitsproduct. Als je werk van voldoende kwaliteit is, is de prijs een secundaire overweging: kopers zullen het geld vinden om te betalen voor iets dat ze nodig hebben als ze er zeker van zijn dat dit het beste is dat ze kunnen krijgen.
Je eigen creativiteit
Omdat creativiteit altijd van belang zal blijven hieronder enkele voorbeelden van mijn eigen creaties.
Conclusie
Of je nu een beginneling bent die zijn eerste fotografiecursus volgt of een gevorderde fotograaf die een weg zoekt door het steeds veranderende landschap van nieuwe technologie, er is geen reden om te wanhopen over de toekomst van de fotografie. Het kan tegenwoordig snel anders gaan, maar die veranderingen kunnen precies zijn wat je nodig hebt om je carrière of fotografieplezier in het algemeen nieuw leven in te blazen. Blijf jezelf uitdagen en ontwikkelen. Het houdt je ook nog eens jong 😉
Reacties