Boekrecensie: Draadloos flitsen Praktijkboek van Sonja van Driel
Draadloos flitsen levert volgens menig flitsfotograaf veel betere resultaten op dan flitsen met de reportageflitser op je camera. In het praktijkboek van Sonja van Driel word je stap voor stap op weg geholpen. Ik dook in het boek en deel mijn bevindingen.
Het boek ‘Draadloos flitsen’ is eigenlijk een vervolg op het boek ‘Flitsen met een reportageflitser’. In het laatstgenoemde boek leer je de basis over flitsen en in dit boek kun je verder gaan, door je flitser te gebruiken los van je camera. Het boek begint met wat algemene kennis over fotografie. In het andere boek was dit een slothoofdstuk wat je kon raadplegen als je zelf dacht dat je die kennis nog niet had. Nu zit het voorin. Het volgende hoofdstuk geeft ook wat overlap met het vorige boek. Er wordt weer kort even stil gestaan bij het diafragma, de iso-waarden en de sluitertijden gecombineerd met flitsen. En ook bij brandstpuntafstand en flitszoom en het scherm van de flitser. De eerste oefeningen bieden dan ook niet veel nieuws voor de mensen die het andere boek al gelezen hebben.
Vanaf paragraaf 3.9 begint het draadloze aspect naar voren te komen. Hoe trigger je een flitser op het juiste moment, als de flitser niet op de camera is bevestigd? Er volgt uitleg over de triggerset en dan komt er een oefening met draadloos flitsen. Het boek gaat door met het combineren van twee lichtbronnen. Daglicht en flitslicht. Iets wat je bijna altijd doet bij het maken van een flitsfoto. Ook daarmee kun je zelf aan de slag in de oefeningen. Met voorbeeldfoto’s wordt goed getoond wat verschillende instellingen doen met een foto. Met belichtingscompenstatie van de achtergrond wordt stap voor stap getoond hoe je een onderwerp voor een zwarte achtergrond kunt fotograferen, terwijl er bloemen voor een witte muur staan.
Het vinden van de juiste hoek
De hoek van inval is voor flitslicht een heel belangrijk onderdeel. Als het licht uit een ‘goede’ hoek komt, wordt het resultaat van je foto zoveel beter dan wanneer je net de verkeerde hoek kiest. Daarom kan dit nog een groot struikelblok zijn voor de beginnend flitsfotograaf. Gelukkig wordt hier in het boek uitgebreid bij stil gestaan. Met voorbeeldfoto’s waarbij een paspop getoond wordt, belicht vanuit verschillende hoeken van inval, zie je goed wat het verschil is, als je de hoek van inval verandert. Met tekst wordt er toegelicht waar je op kunt letten en waarvoor bepaalde lichthoeken soms juist goed gebruikt kunnen worden. Ondanks de mooie uitleg met voorbeelden is dit echt iets wat je als fotograaf moet gaan ervaren. Oefenen, oefenen, oefenen. Want je kunt er nog zoveel over lezen, maar je moet toch je eigen stijl zien te vinden, je eigen smaak ontwikkelen en er met vallen en opstaan je eigen weg in zoeken. Ik vind het daarom een gemiste kans, dat er geen oefening bij zit waardoor de lezer hiertoe wordt uitgedaagd.
Minder cursus, meer boek
Dit hoofdstuk is een opeenvolging van heel veel kennis en technische begrippen. Na het stilstaan bij de juiste lichthoek, komen onder meer high speed flitsen, scherptediepte, witbalans, gelfilters, meerdere flitsers combineren en lichtvormers aan bod. Een hele grote kluif aan informatie, waar helaas geen oefening meer tussen te vinden is. Waar het eerste boek van Sonja van Driel nog een echte cursus in boekvorm was waar je stap voor stap kon leren om de gelezen informatie zelf toe te passen (wat bij fotografie heel belangrijk is), is dit echt een boek wat je voorziet van veel informatie. Dat is jammer. Wel is de informatie heel duidelijk en stapsgewijs weergegeven en heel leerzaam en compleet. En natuurlijk ben je natuurlijk bij het lezen van het boek op ieder moment vrij om zelf wat te gaan proberen, maar mij leert de ervaring dat ik die tijd niet zo snel neem, als ik daar niet letterlijk toe word uitgedaagd met oefeningen.
Foto-recepten
En dan neemt het boek ineens een interessante wending. Bij hoofdstuk 4 verandert het boek ineens in een soort receptenboek voor foto’s. Je wordt hier aan de hand van voorbeeldfoto’s getriggerd om zelf creatief met je flitser aan de slag te gaan. Van een grote foto op de linkerpagina (het resultaat) wordt het recept van hoe dit beeld tot stand gekomen is uitgeschreven op de rechterpagina, met een aantal achter de schermen foto’s erbij die je bijvoorbeeld kunnen laten zien in welke hoek de flitser stond ten opzichte van het onderwerp of de achtergrond. Dit is een heel leuk idee van de schrijfster, waarmee als lezer je creativiteit echt geprikkeld kan worden. Het risico bestaat dat mensen exact gaan namaken wat er in het boek als voorbeeld gebruikt is, maar tegelijkertijd is dat ook wel ontzettend leerzaam omdat je dan zelf tegen bepaalde dingen aan kunt lopen. Je kunt de voorbeelden ook nemen als inspiratie om zelf iets soortgelijks uit te voeren op je eigen manier. Het is maar hoe jij er zelf mee om wilt gaan. Er zijn zelfs nog wat variatietips gegeven om het je gemakkelijker te maken.
Oplossingen voor problemen
Het boek eindigt nog met een serie veelgestelde vragen, waarbij oplossingsgericht wordt stilgestaan bij kleine probleempjes die je tegen kunt komen. Sommige dingen zijn al aan bod gekomen in de theorie, maar het is wel een snelle manier om bij een probleem een goede oplossing te vinden. Dit draagt wel weer bij aan de ervaring van cursus in boekvorm, zodat je toch niet met al je vragen hoeft te blijven zitten. Daarnaast kun je nog een aantal tips verwachten over de aanschaf van een set en drie verschillende aansturingsmogelijkheden van een draadloze flitser. Al met al een prettig boek dat je op weg helpt met draadloos flitsen. Samen met het eerste boek een hele complete set voor wie meer wil leren over flitsen met een reportageflitser.
Ook Draadloos flitsen is een prettig boek om zelf mee aan de slag te gaan. Hoewel de hoeveelheid oefeningen een stuk lager is dan in het vorige boek, heeft het toch nog veel weg van een cursus in boekvorm. Je kunt op je eigen tempo aan de slag met nieuwe theorie en je laten inspireren door de foto-recepten die je worden aangereikt in het boek.
Reacties