Rook Fotograferen! Mijn ervaring met Rookfotografie
Ik ben sinds ik de basiscursus fotografie afgerond heb eigenlijk continue bezig met fotografie. Ik google me suf naar leuke ideeën, volg op Instagram een veel kanalen om inspiratie op te doen en volg een aantal vlogs van fotografen. Wat ik me telkens afvraag is hoe krijg ik een foto nu eigenlijk spannend.
Een van de elementen die gebruikt wordt in de vele voorbeelden die ik tegenkom, zijn portretten of objecten omgeven door rook/mist of zogeheten double exposure bewerkingen (2 beelden door elkaar heen verwerkt met Photoshop of via een app op je camera).
Hoe kan je rook het beste fotograferen?
Al kijkend naar de rook in met name de double exposure beelden, vroeg ik me af hoe ik het beste rook kan fotograferen. Ik ben gaan experimenteren met een rookmachine en gekleurde ledlampen, maar daar is de rook vaak mistig, dik en niet erg elegant. Dit gaf uiteindelijk niet het effect wat ik zocht en besloot het anders aan te pakken.
Ik had nog wat wierrook in huis en dacht daar sierlijke rook mee te kunnen maken. Na het effect bekeken te hebben zonder camera, bleek dit inderdaad het soort rook dat ik zocht voor mijn idee. Sierlijke krullerige rook werd geproduceerd. Toen was alleen de vraag, hoe krijg ik deze rook vastgelegd via de camera.
Ik ben na het bekijken van wat instructievideo’s via youtube aan de slag gegaan. Het was een geslaagde sessie met als doel te ontdekken hoe het werkt. De volgende keer probeer ik wat beelden te maken, zodat ik ze kan gaan verwerken in een portretfoto met gebruik van double exposure.
Welke materialen heb ik gebruikt?
- Camera (Sony a6300)
- Objectief (Sony E 55-210mm f/4.5-6.3)
- Statief (Manfrotto MK190XPRO4-BHQ2)
- Ledlamp (Manfrotto spectra 900ft)
- Tafelstatief Manfrotto PIXI EVO)
- Flitser (Hahnel MODUS 600RT)
- Draadloze flitstrigger (Hähnel Viper TTL)
- Afstandsbediening (Kiwi UR-262S2)
- Kleurenfilters (Falcon Eyes CFA-30K)
- Wierrook
- Glas
- 3 lage kleine tafeltjes
- Zwart doek
De opstelling
Allereerst heb ik een zwart doek opgehangen, zodat ik tegen een donkere achtergrond fotografeerde. Daarna heb ik de 3 tafeltjes ervoor gezet met de 3 stokjes wierrook in een glas op het middelste tafeltje.
Vervolgens heb ik de ledlamp op het tafelstatief op de linkse tafel gezet, zodat ik de rook constant belicht heb van links. Op het rechtertafeltje heb ik de flitser geplaatst op het bijgeleverde voetje. Op de flitser is de filterhouder geplaatst met een kleurengel.
Om close-up shots te maken van de rook heb je een zoomlens nodig. Ik heb mijn camera met de flitstrigger (op mijn statief) op een afstandje gezet van de wierrook en volledig ingezoomd (210 mm).
Omdat de rook beweegt en het lastig is om hierop scherp te stellen heb ik middels manual focus scherp gesteld op het smeulende puntje van de wierrook stokjes. De opstelling was compleet en het schieten kon beginnen.
Mijn problemen en oplossingen bij rook fotograferen
- De rook uit de rookmachine was te dicht/te mistig. Wellicht dat ik hier een andere keer nog mee aan de slag ga, maar ik wilde een wat meer elegantere rook.
- In eerste instantie had ik de lamp en de flitser meer richting het zwarte doek gedraaid. Daardoor werd mijn achtergrond belicht en gaf dit niet het juiste effect wat ik wilde op de achtergrond. Het goed van opzij belichten van de rook is belangrijk.
- Ik heb in het begin mijn camera wat dichterbij het object gezet. Echter flits je dan recht de camera in. Zorg er dus voor dat je ver genoeg van het object afstaat met je camera zodat het licht niet recht je lens in gaat. Zet de belichting dus iets schuin naar voor, maar niet te ver zodat je achtergrond zwart is, maar het licht alleen de rook belicht.
- Zorg ervoor dat je je camera in portret mode zet. De rook stijgt op, dus je vangt meer van de rook in het beeld als in landscape modus.
- Ik heb telkens met 1 kleurenfilter gewerkt, maar je kan er ook stralen van maken met meerdere kleuren naast elkaar. Dit ga ik later nog eens proberen. Hiermee kan je bijvoorbeeld het rechte gedeelte van de rook groen proberen te maken, terwijl de krul bovenin rood is, waardoor je het effect van een roos nabootst.
- Ik heb het licht uit de flitser niet gebundeld, maar dat zou nog kunnen met een conische snoot.
- Ik heb verschillende kleurenfilters gebruikt. Echter de donkerste kleuren groen, rood en blauw gaven het beste kleureffect. Lichtere kleuren vielen niet heel erg op ten opzichte van gewoon flitsen zonder filter.
- Omdat ik op 210 ingezoomd was heb ik gebruik gemaakt van een afstandsbediening zodat ik niet door aanraken van de camera de positie van de focus zou veranderen.
- Zorg dat het niet tocht. Als de deur van de hal werd geopend vloog de rook al links uit het beeld, terwijl deze enkele meters van de deur verwijderd stond.
- Indien het volledig windstil is stijgt de rook in rechte strepen omhoog. Om wat meer effect/krullen te creëren ben ik met een satéprikker van boven naar onder zachtjes door de rook gegaan. Het is dan erg handig om de afstandsbediening bij de hand te hebben, zodat je het effect direct kan vastleggen.
Nabewerken van de foto’s
Ik heb de foto’s in Lightroom ontwikkeld en heb met name de achtergrond pikzwart gemaakt en wat gespeeld met de intensiteit van de kleuren.
Al met al een geslaagde proef
Het begin is gemaakt, het spelen met rook is geslaagd. Nog niet helemaal het doel wat ik voor ogen had, maar ik weet nu hoe ik rook in al zijn schoonheid kan vastleggen. Voor mijn uiteindelijke doel heb ik meer rook nodig. Ik ga de volgende keer dus aan de slag met meer wierrook, waardoor het volume toeneemt.
Zodra ik hiermee de juiste vormen rook heb weten vast te leggen, zal ik weer een stapje dichterbij mijn doel zijn en kan ik me gaan verdiepen in het maken van de double exposure foto zoals Daniel Taylor deze ook gemaakt heeft. Wellicht dat dit een mooi onderwerp wordt voor een vervolg op dit blog.
Goed bezig !