WE Young People See Nature

Hoog bezoek in het Tilburgse Natuurmuseum Brabant: op 23 maart 2018 opent Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, de fototentoonstelling WE Young People See Nature, gemaakt door Brabantse en Poolse middelbare scholieren. De vijftien sfeervolle werken tonen konikpaarden, zonnebloem, tranende franjehoed en een komkommerspin. Maar bijna nog mooier dan de foto’s zelf is de filosofie erachter: liefde voor natuur opdoen door diezelfde natuur te fotograferen, tijdens uitwisselingsweken in Polen en Nederland. Dan ontstaat er meer dan alleen foto’s. De fotografen sluiten vriendschappen, doen allerlei inzichten op, vinden soms zelfs hun ideale studie en er groeit wederzijds begrip voor elkaars cultuur. “Nederlanders, die zijn in het echt heel aardig en niet arrogant”.

Natuur, je ziet pas als je kijkt

WE Young People See Nature is een kleine expositie met foto’s die gemaakt zijn in de Odra Delta in Polen, Zakopane (zuid-Polen), op Texel en Schiermonnikoog en op de Buisse heide. Per uitwisselingsproject wordt een week in Polen gefotografeerd en een week in Nederland. Doel is om jongeren meer te betrekken bij de natuur. En met succes, kijkend naar uitspraken van deelnemers: “Hier in Polen is nog echte natuur”, “het licht is hier heel anders” en “nu begrijp ik waarom mijn ouders op zondag naar het bos gaan”.

Nieuwe inzichten en vriendschappen

Jongeren in de leeftijd van 14 tot 16 jaar interesseren in natuur, door middel van fotografie. Dat is waarom het uitwisselingsproject WE Young People See Nature ruim 11 jaar geleden startte tussen het Jan Tinbergen College in Roosendaal en Gymnasium Stepnica uit Polen. Daarbij gaat het niet alleen over natuur en fotografie: de leerlingen hebben het ook over geschiedenis en landvorming tot economie en gaswinning. Dat gebeurt bijvoorbeeld tijdens een boottocht over de Poolse Odra Delta op zoek naar zeearenden, tijdens wandelingen over het Wad, maar ook tijdens bezoekjes aan de Efteling. Niet verwonderlijk dat de uitwisseling in al die jaren -behalve uiteraard ontelbare foto’s- ook veel nieuwe vriendschappen en nieuwe inzichten heeft opgeleverd. Er zijn inmiddels ook diverse biologen, fotografen, journalisten, kunstenaars, landschapsarchitecten en ruimteplanners in opleiding die hun studie hebben gekozen naar aanleiding van het project.

Opening 23 maart met minister Cora van Nieuwenhuizen

Het museum is vereerd dat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de tentoonstelling opent. De minister is bepaald geen onbekende in Brabant: ze studeerde enige tijd in Tilburg, was twaalf jaar gemeenteraadslid in Oisterwijk en vier jaar lid van Provinciale Staten van Noord-Brabant. Behalve minister Van Nieuwenhuizen zijn ook enkele fotografen aanwezig, in het gezelschap van leerlingen en leraren van het Jan Tinbergen College. Verder zijn ook deelnemers van het eerste project in 2006 uitgenodigd, net als een Poolse delegatie.

Samenwerking WE Young People See Nature

Samenwerking WE Young People See Nature werd gestart door Hans Hofland van adviesbureau Holag en Kazimierz Rabski van de Poolse natuurbeschermingsorganisatie Society for the Coast in Polen. Hofland en Rabski zijn ook de bedenkers van de tentoonstelling. De fotoprints die in het Natuurmuseum Brabant hangen, zijn mogelijk gemaakt door Fujifilm uit Tilburg. De producent van onder meer fotopapier heeft de foto’s afgedrukt. De tentoonstelling is tot na de zomervakantie te zien in Natuurmuseum Brabant.

Meer informatie:

Ik maak 22 foto’s met AI (Artificial Intelligence)

Kunstmatige intelligentie of artificiële Intelligentie (afgekort AI) maakt al een langere tijd deel uit van ons dagelijks leven. We gebruiken gezichtsherkenning in onze smartphones, antwoorden van chatbots en ga zo maar even door. Omdat je steeds meer AI terug vind in fotobewerkingssoftware was ik benieuwd of ik met behulp van AI ook foto’s kan maken. Zie hier mijn zoektocht en mijn resultaten die ik gemaakt heb.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *