Mijn Project: zwerfie

Wie ben je?

Fotograferen heb ik geleerd van mijn moeder, zij kreeg als 18 jarig meisje een fototoestel van haar vader. Als kinderen mochten wij haar toestel gebruiken en zo leerde ik al op jonge leeftijd om te gaan met diaframa en sluitertijd.

Sinds een aantal jaren heb ik een digitale spiegelreflexcamaera, heb ik cursussen en workshops gevolgd. Ik was op zoek naar meer. Weer dat herfstbos of dat mooie landschap, ook een hele kunst om dat mooi in beeld te krijgen, maar ik was op zoek naar meer in de fotografie.

Via internet heb ik de cursus projectfotografie bij Fotoclub.nl gevonden en het contact was snel gelegd. ‘Als jij die cursus wil doen, prima dat kan, maar we willen wel even met je praten’ was de boodschap. Een heuse intake, dat moet wel een goede cursus zijn! En dat klopt.

Wat heb je geleerd?

Ik heb ontdekt dat ik iets wil vertellen bij de foto’s die ik maak en ik heb geleerd om daar goed over na te denken. Niet zomaar heel veel foto’s schieten en hopen dat er iets goeds bij zit, maar vooraf nadenken en verdiepen in het thema of het onderwerp waar ik iets over wil vertellen.

Toen ik wist welke richting ik op wilde met mijn project gaf dat een bepaalde zekerheid en vond ik de motivatie om het project tot een goed einde te brengen. Hoe heb je het aangepakt Om iets te kunnen vertellen bij mijn foto’s moet er eerst een verhaal zijn en ik wil de mensen bij dat verhaal in beeld brengen.

Ik vind sociale bewogenheid, innovatie en duurzaamheid belangrijke waarden. Met speciale technieken zoals beeldjutten en de pecha kucha presentatie heb ik ondekt wat ik precies wilde gaan doen. Op twitter volgde ik al een poos René. Hij raapt zwerfafval op, maakt er een foto van en zet het op social media met de tag  zwerfie. Hij is niet de enige die dat doet, wereldwijd zijn mensen actief met het oprapen van afval dat anderen op straat, bos of stand achterlaten.

Deze mensen wilde ik in beeld brengen, maar hoe. De eerste drie maanden heb ik onderzoek gedaan, hoe breng ik het afval in beeld, wat doe ik met het portret en hoe maak ik er een geheel van. We hebben een les gehad over beeldtaal. Die les heeft mij verder geholpen.

Ik heb besloten om drieluiken te maken. Een portret, het afval en de locatie waar het afval geraapt is. Ik heb contact gezocht met de zwerfafvalrapers, afspraken gemaakt om het afval op te rapen op hun meest favoriete locatie. Het portet is op die locatie gemaakt en ook de locatie zelf heb ik in beeld gebracht. Het afval heb ik mee naar huis genomen, er collages van gemaakt en gefotografeerd.

Wat vond je leerzaam?

Het beeldjutten, de pecha kucha presentatie, samen foto’s bespreken, de les beeldtaal, de onderzoeksperiode , het werken met de flitsers en het gebruik van de studio en nu het voorbereiden van de expositie. Het was allemaal erg leerzaam .

zwerfie expositie fotografie

Hoe heb je de foto’s gemaakt?

De collages van het afval was het meeste werk. Ik heb het geraapte afval uitgesorteerd. Ik heb platen bouwfoam gebruikt als ondergrond. Daar heb ik stof op gelegd en de afmeting voor de foto afgetekend. Daarbinnen heb ik de collage gemaakt. Om het afval goed af te beelden en zo netjes mogelijk neer te leggen heb ik een pincet gebruikt, cirkels uitgeknipt en met de centimeter bij de hand de collages opgebouwd. De platen met de collages heb ik op de grond gelegd en de camera op statief erboven gehangen. Ik heb 2 flitsers gebruikt om de belichting en de kleuren goed te krijgen.

Je kan het werk van Hanneke komen bekijken op 19 en 20 novemver 2016.

Expositie Project Fotografie

Data: 19 en 20 november 2016
Tijden: van 11.00 tot 17.00 uur
Locatie: Fotoclub.nl, Torenallee 30, 5617BD te Eindhoven,