• Zwart paard fotograferen

Geplaatst door robrum op 25/09/2024 om 09:31 uur

Goedemorgen,

Mijn vrouw rijdt paard en we willen komend weekend het bos in om foto’s te maken, zowel stilstaand als rijfoto’s. Aangezien het een gitzwart paard is, is het lastig dat goed op de foto te krijgen. Ik ben beginnend hobbyfotograaf en ken net een beetje de basics.

Hebben jullie tips/adviezen?

Alvast bedankt!

annekewientjes antwoordde 1 week, 6 dagen geleden 4 Leden · 4 Antwoorden
  • 4 Antwoorden
  • Leo

25/09/2024 om 11:39 uur

In ieder geval onder belichten anders wordt het paard grijs.

• Jean-Paul H

25/09/2024 om 20:50 uur

In het bos is het al wat donkerder eind september, het paard beweegt en dus zal je om te beginnen mogelijk je ISO al wat hoger moeten instellen om op een sluitertijd uit te komen dat het paard niet als een zwarte veeg weer wordt gegeven. Uit je vraag begrijp ik dat de standaardmeting van je camera (meestal matrix) niet het gewenste resultaat geeft. Als je (camera) een spotmeter hebt (heeft) zou je het licht dat het paard reflecteert kunnen meten en dit 1 stop onderbelichten. In termen van het zone systeem plaats je het in zone IV, wil je het nog donkerder dan zone III en 2 stops onderbelichten. Heb je geen spotmeter dan zou je je eigen hand van heel dichtbij kunnen meten (let op dat de camera geen schaduw op je hand veroorzaakt) en deze waardes gebruiken voor de foto’s van het paard (je gebruikt je hand dan als een soort van grijs kaart om het opvallende licht te meten). Je kunt natuurlijk ook een aantal proefopnames maken met de belichtingscompensatie steeds aanpassen tot je op je lcd scherm het er het beste uit vindt zien, (controleer later op je computer of print of die lcd weergave betrouwbaar is)

Succes