Fotoclub Fotografiecommunity Vragen en Discussies Fotografie Vraagbaak Autofocus probleem met sigma lens

• Autofocus probleem met sigma lens

Geplaatst door flo op 13/09/2024 om 10:21 uur

Hallo,

Ik heb een vreemd probleem. Ik hoop dat ik hier iemand tegen kom die een oplossing weet of op z’n minst de oorzaak.

Ik heb een Nikon D5100 camera met een Sigma Zoom 18-200 f/3.5-6.3 DC OS HSM lens.

Het probleem: Als ik de camera in live view heb staan werkt de autofocus niet. Als ik live view uit zet en de view finder gebruik werkt de autofocus wel gewoon.

De lens of de motortjes zijn dus niet stuk, anders zou het zonder live view ook niet werken… Iemand enig idee?

Alvast bedankt.

Jean-Paul H antwoordde 1 maand, 1 week geleden 4 Leden · 5 Antwoorden
  • 5 Antwoorden
  • Gerrit Janssen

13/09/2024 om 10:48 uur

Dit kan te maken hebben met compatibiliteitsproblemen van de camera in combinatie met de lens. Kijk eens of er een update voor een van beide zijn. Grote kans dat daarmee het probleem opgelost kan worden. Meestal vind je op internet hier wel informatie over.

• Michel Jansen

13/09/2024 om 12:10 uur

Kan het niet zijn dat je de autofocus voor live view in de menu instellingen van je camera hebt uitgeschakeld. Lijkt mij meer met de instellingen in de camera te maken hebben. Heb je dit probleem alleen met het sigma objectief of ook met je andere objectieven?

• Dit antwoord is 1 maand, 1 week geleden gewijzigd door  Michel Jansen.
  • Jean-Paul H

13/09/2024 om 17:09 uur

zou het kunnen dat je in liveview in de manual focus stand terecht bent gekomen? Staat er op je liveview scherm AF-S of AF-C (en niet MF)?

• flo

14/09/2024 om 11:26 uur

Bedankt voor de antwoorden☺️

In live view staat de camera op AF-S. Ik heb ook een nikkor objectief, die doet het wel gewoon goed. Ik heb ook nog een 2e D5100, daar hetzelfde probleem met de sigma. De firmware van de camera’s is up to date. Heb nu zo’n usb dock besteld voor het objectief om die te updaten. Nog even uitzoeken hoe dat allemaal werkt want geen ervaring mee. Maar ik ga het zien. Ik zal hier een update doen als ik meer weet.

• Dit antwoord is 1 maand, 1 week geleden gewijzigd door  flo.
  • Jean-Paul H

14/09/2024 om 20:13 uur

Het sigma objectief is niet zo licht sterk dat kan de autofocus via live view misschien ook beïnvloeden. Heb je helemaal uitgezoomd, als het diafragma f 3.5 is, er ook last van ? Zo ja zal het hoogstwaarschijnlijk een compatibiliteits issue zijn, die hopelijk met firmware op te lossen is. Ik neem aan dat je de gebruiksaanwijzing van de camera al bekeken hebt over live view autofocus.

Log in to reply.