Fotoclub Fotografiecommunity Vragen en Discussies Fotografie Vraagbaak Surreal_Mystical_Cemetery_Files

• Surreal_Mystical_Cemetery_Files

Geplaatst door Michel Jansen op 29/07/2024 om 11:47 uur

The Surreal Mystical Cemetary Files bestaat uit een project van foto’s genomen op verschillende begraafplaatsen en mede gecreëerd nadat ik geïnspireerd raakte door het werk van de Engelse fotograaf Simon Marsden. Deze eerste serie is gemaakt op de Zuiderbegraafplaats te Rotterdam.

Alle foto’s in deze serie zijn gemaakt met mijn Nikon D7500 gemodificeerde infrarood 720nm camera.

Surrealistisch mysterie in fotografie in het algemeen en fotobewerking in het bijzonder heeft altijd mijn interesse gehad en kreeg een extra boost door bekend te raken met het werk van Simon Marsden.

Dit bracht me op het idee om over die drempel te stappen en een begraafplaats te bezoeken om foto’s te maken met het idee om ze af te werken in een surrealistische mysterieuze bewerking.

De foto’s zijn gemaakt met mijn Nikon D7500 die is omgebouwd tot een 720 nm infraroodcamera.

Voor degenen die niet bekend zijn met infraroodfotografie in het algemeen en nabewerking van de fotobestanden in het bijzonder, wil ik een kleine uitleg geven.

Het zichtbare licht wordt geblokkeerd door een intern filter, het infrarode licht met een golflengte van 720nm of hoger wordt doorgelaten. Een roodachtig onopvallend beeld met weinig contrast verschijnt op het LCD-scherm van de camera. Tijdens de bewerking van het raw-bestand in lightroom verschijnt de eigenlijke foto, die weinig tot niets lijkt op de eigenlijke foto in het veld.

De foto’s ademen een donkere mystieke sfeer uit, die overigens met respect is behandeld en bewerkt tijdens het fotograferen in een omgeving waar rust en stilte is gewaarborgd.

Michel Jansen

• This discussion was modified 2 maanden, 4 weken geleden by  Michel Jansen.
    Michel Jansen antwoordde 2 maanden geleden 2 Leden · 2 Antwoorden
  • 2 Antwoorden
  • Alfred Beker

Lid
    24/08/2024 om 17:53 uur

Hey Michel ik kan me helemaal vinden in je verhaal en denkwijze binnen de fotografie. De Nikon Z7II voor landschap en langesluitertijden fotografie, heeft er een broertje bij gekregen, namelijk De Nikon Z6II gemodificeerde voor infrarood 720nm fotografie. Voorheen had ik het wel bekende Hoya IR filter, maar wat bij langesluitertijden fotografie een uitdaging is vond ik bij infrarood fotografie ( de langesluitertijden ) vervelend.

tot zover mijn verhaal

• Michel Jansen

Lid
    24/08/2024 om 21:34 uur

Dank je Alfred voor je mooie betoog. De Nikon Z6ii is een mooie camera met indrukwekkende specificaties. Dat je deze camera nu hebt laten modificeren naar een 720nm infrarood camera. En de plugins betreffende de kleur wissel profielen van Rob Shea in Lightroom hebt geïnstalleerd. Met dit alles begint ook voor jou het 720 nm infrarood avontuur.

Log in to reply.